Loading

Blog

blog image

GEEF JE BUSINESS EEN BOOST DOOR TE LEREN VAN COMMUNICATIE DESKUNDIGEN

19 July, 2015 - 18:39

Een succesvolle personal trainer, moet sterk in zijn schoenen staan. Jouw bedrijf is gebouwd op interacties; met potentiële nieuwe cliënten, bestaande cliënten en tijdens het uitbouwen van je netwerk. Kortom, als jij moeilijk met mensen contact maakt, dan zal je weinig bereiken als personal trainer.

Alhoewel de meeste trainers op hun gemak zullen zijn in een work-out sessie, alles wat daarvoor komt is meestal een stuk moeilijker.

Hoe leer je nu om koud op iemand af te stappen, en deze persoon geïntresseerd te krijgen in jouw diensten? Ik heb hiervoor een aantal principes uit de communicatieleer overgenomen die hiervoor toegepast kunnen worden. Als jij denkt dat je op het terrein van interactie met mensen winst kan boeken in jouw bedrijf, probeer deze principes dan uit en je zult de eerste stappen maken naar effectieve communicatie en dus meer winst.

 

1. Praat met overtuiging

Overkomt het jou soms dat je een potentiële nieuwe cliënt wilt aanspreken, maar met een mond vol tanden zit omdat je zo zenuwachtig bent?

Als dat zo is, dan ben je niet de enige. Wat kun je hiertegen doen? Het antwoord is voor de hand liggend: oefenen. Schrijf eens op papier verschillende manieren waarop je de persoon kan aanspreken, en herhaal deze hardop todat de zinnen uit je mond vloeien. De volgende keer dat je in de sportschool een potentiële nieuwe cliënt ziet, is het:

“Hallo, ik ben Jan. Lukt het sporten een beetje vandaag?”

Je kunt ook je spreekvaardigheid oefenen met collega’s, vrienden of familie. Probeer ook eens wat vaker gesprekjes te voeren met mensen waarmee je dat normaal niet zou doen, zoals kassa-medewerkers e.d. Maximaliseer ook je dagelijkse sociale interacties. Als je in een sportschool werkt, probeer dan met zoveel mogelijk collega’s en bekenden een praatje te maken. Vraag ze hoe hun weekend was. Met deze korte interacties bouw je aan je sociale zelfverzekerdheid.

 

    2. Zelfvertrouwen opbouwen

Zelfvertrouwen komt uit ervaring, maar soms is er moed nodig om die ervaring op te doen. Niemand is vanaf zijn eerste sessie de volmaakte trainer. Maar elke beginnende trainer heeft minstens één ding waarin ze zich zelfverzekerd genoeg voelen om die uit te leggen en/of voor te doen.

Stel dat jij nu precies weet hoe je een deadlift perfect uitvoert. Schrijf deze instructie dan uit, en ga van daaruit verder kijken welke oefeningen je enigszins beheerst. Door voort te bouwen vanuit de basis die je al kent, kun je je kennis opbouwen.

Het opbouwen van zelfvertrouwen gaat niet over één nacht ijs. Zie in dat het een proces is.Probeer je groeimogelijkheden in te zien in plaats van jezelf te veroordelen met enkel resultaat gericht denken.

3.Maximaliseer je interacties

Veel trainers laten in hun interacties met potentiële nieuwe cliënten kansen liggen. Als ze net iemand hebben uitgelegd dat ze een oefening verkeerd doen, lopen ze vervolgens meteen weg. Als ik ze dan vraag “Kon je ze niet nog iets vragen?”, dan zeggen ze vaak “Nee, want ze vroegen me niets over sporten.”.

Er zijn eindeloos veel mogelijkheden om in dergelijke situaties een gesprek met iemand aan te knopen. Schrijf voor jezelf 20 vragen op die je iemand kan stellen, zoals: wat voor muziek luister je tijdens het sporten, maak je wel eens playlists, wie is je favoriete artiest, waar heb je die schoenen gekocht, woon je hier in de buurt, hou je van dansen, etc. Het maakt natuurlijk niet uit wát je vraagt, zo lang jij het maar een leuke vraag vindt. 

Vanuit de antwoorden die je hierop krijgt kun je weer voortborduren aan een spontaan gesprek. Je leert de persoon kennen en bouwt een relatie op. Als je ze dan later je diensten wilt “verkopen”, dan zal die persoon jou eerder vertrouwen.

5. Neem een mindset aan van ‘overvloed’

Het moeilijke van ons vak is, dat we mensen willen helpen met trainen, hier eigenlijk geen geld voor willen vragen, maar wel brood op de plank moeten krijgen.

Als een beginnende trainer wanhopig door de sportschool rondloopt op zoek naar zijn eerste klant, dan werkt zijn “schaarsheid-mindset” hem tegen. Hij heeft het teveel nodig, en dat straalt hij uit wanneer hij met mensen praat.

Het grappige is dat wanneer een trainer genoeg klanten heeft, het krijgen van nieuwe klanten haast vanzelf gaat. Hij is ontspannen en vrolijk, waardoor het allemaal veel natuurlijker gaat. Het is dus de kunst om deze mindset te hebben, ook wanneer je dringend nieuwe klanten nodig hebt.

    6. Geniet van het proces, niet van het resultaat

Om een succesvolle trainer te zijn, moet je van het proces genieten. Als je er helemaal niet van houdt om met mensen te werken en hen te helpen met hun gezondheid, dan zal je trainer carrière waarschijnlijk op niets uitlopen.

Probeer de gesprekken met (potentiële) klanten niet te zien als een karwei. Praten met mensen moet uiteindelijk iets leuks zijn. Mensen gaan tenslotte in hun vrije tijd ook naar de kroeg om met mensen te praten.

Als jij jezelf er dagelijks aan kan herinneren dat je doet wat doet omdat je ervan geniet, dan zal dit een gigantisch positief effect hebben, niet alleen op je P.T. carrière, maar ook in de rest van je leven.

 

Wil jij ons gratis Ebook ""50 manieren om meer uit je business te halen als personal trainer"" ontvangen?
Druk dan op onderstaande button.

Download Het Gratis Ebook Nu>>

 

 

reactie plaatsen

Spotlight trainers

Meer

Personal-Trainer.nl maakt gebruik van cookies. Meer informatie Sluiten