Loading

Blog

blog image

Hoe ga je van weinig klanten naar een volle agenda?

14 July, 2015 - 22:48

Je kijkt in je agenda en ziet slechts een paar afspraken staan. Je bent gedemotiveerd en vraagt je of je ooit een goed inkomen uit je eigen business zal halen. Heb je een verkeerde keuze gemaakt en is werken in loondienst toch een betere optie?

Je hebt zeker geen verkeerde keuze gemaakt en opgeven moet je al helemaal niet. Als je de volgende strategie volgt is het ineens helemaal niet meer zo onoverzichtelijk als dat je eerder dacht. Welke stappen moet je volgen om van je onderneming een succes te maken?

 

1.Wees flexibel!

In de ideale wereld zou je een paar uur per week werken op de tijden die jou goed uitkomen en train je alleen maar klanten die jij leuk vindt.

Helaas.... als je nog geen overvolle agenda hebt zul je deze eisen toch echt moeten bijstellen. Dit wil niet zeggen dat je omwille van omzet iedereen moet aannemen, maar als je idee je is om alleen proffesionele sporters te trainen en die zijn niet voorhanden maar er staat wel een groep moeders klaar met 100% motivatie die door jou getrained willen worden dan zou je dit serieus moeten overwegen. Een klant moet passen bij jou filosofie maar heb niet al direct een vooroordeel dat iemand dat niet doet. Geef iemand een kans om jouw filosofie eigen te maken. De klant waar je eerst misschien geen brood in zag kan een vaste klant voor jaren worden.

Wat betreft je werkuren; wees strict maar overdrijf niet! Het is belangrijk dat je voor jezelf en je klanten jouw werkuren kenbaar maakt. Dit wil echter niet zeggen dat je de regels niet een beetje kan buigen soms. Als het binnen jouw schema past is het een goed idee een klant tegemoed te komen door je eens aan hun agenda aan te passen. Zeker als dit een klant is die je graag wilt gaan trainen of die al lang bij je traint. Als starter is het aan te raden dat je van ma t/m vrijdag in de ochtend beschikbaar bent, minimaal drie avonden en minimaal 1 weekenddag. Wanneer de klanten binnenstromen kun je dit altijd weer wat aanpassen.

2.Richt je op de juiste markt

Als je je doelgroep goed hebt bepaald zul je niet bang hoeven te zijn dat je de verkeerde mensen aantrekt. Ook al is het verleidelijk probeer niet iedereen tegelijk aan te trekken. Niet zozeer omdat je niet iedereen wilt helpen, maar zolang je voor jezelf geen duidelijke richtlijn hebt is het ook voor klanten moeilijk om je te volgen.

Vaak zie je personal trainers die gespecialiseerd zijn in;

Krachttraining, cardio, vetverlies, spiergroei, marathontraining en afvallen na zwangerschap

Zelf weet je eigenlijk al dat je nooit in alle 6 tegelijk gespecialiseerd kan zijn. Uiteraard kan je iedereen helpen op dit gebied maar een specialisatie is een heel ander verhaal. Veel trainers proberen iedereen te pleasen waardoor ze helemaal niet opvallen. Zet jezelf in de markt door 1 of 2 specialisaties te kiezen en ga hier volledig voor. Zet dit weg als je ‘unique selling point’ zodat mensen weten dat ze voor dat gedeelte bij jou moeten zijn.

3.Flyers

Flyers werken! Een flyer is een goedkope manier om je kwaliteiten onder veel mensen onder de aandacht te brengen. Houd echter wel een paar regels in gedachten om het tot een succes te maken!

  • Ga niet als een bezetene flyers verspreiden. Kies 20% uit van het aantal huishoudens dat je in gedachten had
  • In plaats van 1 keer 1 flyer te versturen, verstuur je er 6 weken achter elkaar 1. De kans dat mensen je gaan herkennen is nu het grootst. Bij herkenning komt vertrouwen en zijn mensen eerder geneigd je als geloofwaardig te zien en voor je diensten te kiezen
  • Bezorg de flyers op een avond of zondag. Op deze momenten is er geen andere post waartussen je flyer verloren kan gaan. Op die manier springt de flyer meer in het oog
  • Denk er aan om een mooie aanbieding op je flyer te zetten maar houdt hem laagdrempelig. Laat mensen bijvoorbeeld een keer vrijblijvend kennis maken met jouw trainingsmethodes.
  • Zorg voor goede duidelijke contact informatie

 

4.Verstuur nieuwsbrieven

Email is één van de beste en makkelijkste manieren om nieuwe klanten op te pikken. Het is persoonlijk en mensen hebben zich al opgegeven en dus al aangegeven geïnteresseerd te zijn. Zorg voor een maandelijkse of wekelijkse nieuwsbrief. Zorg wel dat je iets te melden hebt, ga niet alleen maar de nieuwsbrief versturen om het versturen.

Bouw je emaillijst op door een pop up op je website te plaatsen waarmee mensen zich direct kunnen opgeven. Leg een lijst neer op de sportschool waar mensen zich kunnen inschrijven en laat alle nieuwe klanten zich meteen aanmelden voor de nieuwsbrief.

Schrijf een informatief stukje in je nieuwsbrief over sporten waar je lezers ook echt iets aan hebben, plaats een recept of laat iemand een persoonlijk verhaal vertellen. Laat alle artikelen linken naar je website zodat je meteen ziet hoe populair sommige stukken zijn. Zet vervolgens in de nieuwsbrief iets over de diensten die je aanbiedt en verwerk er een mooie aanbieding in.

5.Netwerk, netwerk en netwerk!

Onderschat niet de kracht van een persoonlijk verhaal. Je zit in een business waarbij mensen een goed gevoel bij je moeten hebben en op je moeten kunnen vertrouwen. Als potentiële klanten je al een keer gesproken hebben en een goed gevoel aan je hebben overgehouden is er een grotere kans dat ze aan jou denken als ze jouw diensten nodig hebben.

Netwerken dus! Vertel tegen zoveel mogelijk mensen wat je doet en schroom niet om mensen eens uit te nodigen om te komen kijken. Hebben zij zelf misschien geen behoefte aan jouw diensten dan is er wel een grote kans dat ze je aanbevelen aan iemand binnen hun omgeving die wel behoefte hier aan heeft.

Zie netwerken niet als opdringerig zijn of koude verkoop. Het is meer een manier om jezelf neer te zetten bij zoveel mogelijk mensen. Ga naar events die gelinkt zijn aan jouw business, zorg dat je er bij bent op open dagen van de sportschool, gezondheidscentra maar misschien ook wel bij de plaatselijk vereniging.

Vergeet ook niet om verschillende bedrijven bij jou in de buurt binnen te stappen. Stel jezelf voor en vraag of je misschien een kaartje of flyer mag achterlaten.

6.Branding

Branding is belangrijk. En dan hebben we het niet alleen over logo’s websites en flyers.

Branding is meer dan dat. Het is het overbrengen van jouw boodschap op een manier die jouw doelgroep bereikt en begrijpt en die jou laat overkomen als een proffesional

Mensen kiezen voor jou omdat ze in jou en jouw kwaliteiten geloven en niet omdat je een mooie website of logo hebt. Uiteraard is dit belangrijk voor het totaalpakket maar de doorslag zal de persoonlijke klik met jou zijn.

7.Houd de kosten laag

Wat heb je nodig om iemand te helpen? Juist, het eigen gewicht van de klant en jouw kennis! Dit houdt in dat je je eigen bedrijf kunt starten zonder hele grote investeringen te hoeven doen.

Nu is dit misschien wat simpel gezegd. Een basis uitrusting is wel gewenst. Denk bijvoorbeeld aan

  • Minimaal 2 matten (voor binnen en buiten)
  • Weerstand banden
  • Boks handschoenen
  • Losse gewichten
  • 2/3 kettlebells

Onder de 300,- kan je klaar zijn en heb je een prima uitrusting om te beginnen.

Maak je niet te druk dat je niet alle laatste apparatuur hebt of dat je te weinig hebt. Uiteindelijk gaat het er om hoe jij het toepast om je klanten te helpen hun doel te bereiken.

8.Zorg voor een goede prijs en betere service

Prijsstelling is altijd lastig. Ga je onder de prijs van je concurrenten zitten om nieuwe klanten binnen te halen of kies je voor het hogere prijssegment?

Kiezen voor het lagere segment haalt misschien in eerste instantie wat nieuwe klanten binnen maar zijn dit de klanten die je voor ogen hebt? En als je je prijs eenmaal laag hebt neergezet heb je een bepaalde reputatie waardoor het moeilijker is deze omhoog te gooien. 

De hogere prijzen evenaren daarentegen is ook niet gemakkelijk in het begin als je nog een naam moet maken voor jezelf. Klanten kennen je nog niet en letten nu eenmaal op prijs.

Zeker als je begint is het een goed idee om naar een gemiddelde te kijken van de prijzen van je concurrenten en op dit niveau te beginnen. Nu heb je ook altijd ruimte om zowel nog wat te zakken als stijgen.

Maak echter altijd een verschil je in je service! Onderscheid je van de rest door een hoge service aan te bieden. Loop net dat stapje harder dan je concurrent. Geef je klanten extra info, laat ze een keer wat langer trainen, stuur ze een kaartje voor hun verjaardag, gratis proefproducten etc. Extra service zit in kleine dingen die voor jou weinig moeite kosten maar een grote indruk kunnen achterlaten bij je klanten.

 

 

 

Wil jij ons gratis Ebook "50 manieren om meer uit je business te halen als personal trainer" ontvangen?

Druk dan op onderstaande button.

Download Het Gratis Ebook Nu>>

 

Lees ook:

10 tips voor een succesvol intakegesprek voor personal trainers >>

Waar je op moet letten bij het vinden van een sportschool om personal training te geven >>

Acht tips voor het opzetten van een eigen fitness studio >>

reactie plaatsen

Personal-Trainer.nl maakt gebruik van cookies. Meer informatie Sluiten