Loading

Blog

blog image

Hoe je als personal trainer snel je omzet kunt verhogen

05 July, 2015 - 11:47

Hoeveel klanten heb je nu eigenlijk? En hoeveel verwacht je er het komende jaar te krijgen. Hoeveel moet je er in tijd en geld in stoppen om dit te bereiken. Dit lijken lastige vragen maar zou je eigenlijk zo moeten kunnen beantwoorden als iemand dit aan je vraagt. Weet je dit niet direct te beantwoorden dan heb je dit waarschijnlijk nooit op papier gezet. Dit is veel makkelijker dan je denkt en kan je helpen je omzet binnen een jaar te verdubbelen door effectiever te werken.

 

Het belang van een plan

Het belang van het maken van een goed marketingplan en financieel plan wordt door teveel ondernemers nog steeds onderschat. Nee, je hoeft hier geen expert in te zijn en het hoeft ook zeker geen 35 pagina’s dik te zijn, maar voor jezelf op papier zetten wat je nu eigenlijk aan het doen bent en hoe je dit wilt uitbreiden is heel belangrijk. Hiermee voorkom je fouten die je van tevoren eigenlijk al had kunnen weten. Maar wat moet je dan precies voor jezelf op papier zetten?

 

Bepaal je doelgroep

Welke klanten wil je aantrekken en hoe ga je deze bereiken. Zeker in het begin moet je nog wat flexibel zijn maar het voorkomt veel frustratie door goed nagedacht te hebben welke klanten je uiteindelijk in je klantenkring wilt hebben. Er zit een groot verschil of je doelgroep sportschoolgangers zijn die een paar kilo kwijt willen en maximaal 2x per week willen sporten of professionele sporters die een bepaald niveau willen halen.

De vraag die je jezelf moet stellen is; Wie wil jij het liefst trainen? Zodra je dit beantwoord hebt kan je een concreet plan voor jezelf maken waar deze doelgroep te vinden en hoe je ze kunt benaderen.

 

Hoe benader ik mijn doelgroep?

Er zijn verschillende manier om je doelgroep te benaderen. Het belangrijkst is dat je voor jezelf nagaat waar je ze kunt vinden en hier je benadering op af te stellen. Er zijn heel veel verschillende soorten media die je kunt inzetten. Hieronder staan er enkele die niet al teveel geld hoeven te kosten, maar wel effectief zijn.

Flyers

Een huis-aan-huis flyer zal beter werken als je de gemiddelde sporter wilt benaderen maar niet als je op zoek bent naar proffesionals. Is de eerste je doelgroep bedenk dan ook hier weer hoe je flyer in gaat zetten. Wil je er geld aan uitgeven en hem laten verspreiden met een folderpakket of stap je samen met een paar vrienden op de fiets en doe je ze zelf door de brievenbus. Het eerste kost uiteraard minder tijd maar wel meer geld.

Bedenk vervolgens goed waar je de folders verspreid. Start met een omtrek van 5-10 km vanuit waar je wilt werken. Hoe dichterbij, hoe eerder mensen geneigd zijn naar jou te gaan. Liggen jouw prijzen hoger dan de meeste concurrenten? Verspreiding van de folders zal meer zin hebben in een wijk met vrijstaande koophuizen dan een wijk met sociale huurwoningen. Dus voordat je als een gek folders gaat verspreiden, neem eerst even de tijd dit goed voor jezelf te bedenken.

 

Facebook

Zorg dat je een proffesionele bedrijfspagina hebt op facebook. Deze is net zo snel aangemaakt als een prive profiel en kost niks. Nodig al je vrienden uit om je eerste ‘likes’ binnen te halen en vraag of ze jouw pagina willen delen. Deel op je pagina updates de soort trainingen die je doet, de aanbiedingen die je hebt en interessante artikelen met jouw visie. Maak hem niet te commercieel door alleen maar met prijzen te strooien. Er moet iets interessant te lezen zijn waardoor mensen terugkomen. Zodra je pagina staat kun je adverteren op facebook overwegen. Het mooie is dat je heel specifiek je doelgroep kunt samenstellen (leeftijd, geslacht, woonplaats, interesses) zodat facebook je advertentie alleen aan hen laat zien. Je bepaalt vantevoren het budget wat je wilt uitgeven zodat je niet voor verassingen komt te staan.

Adverteren is momenteel nog het meest effectief op facebook, vergeet echter andere social media niet om hier ook je bedrijf op neer te zetten. Iedere vorm bedient een eigen doelgroep. Maak bijvoorbeeld twitter aan voor korte berichtjes en instagram om foto’s te plaatsen van oefeningen of maaltijden voor inspiratie voor je volgers.

 

Advertenties in kranten/magazines

 

De laatste jaren is het succes van advertenties in kranten en magazines afgenomen, uiteraard komt dit door de toename van online advertenties. Dit wil echter niet zeggen dat je hier helemaal aan voorbij moet gaan. Plaatstelijke krantjes kunnen bijvoorbeeld heel goed gelezen worden in bepaalde regio’s. Een stukje tekst over je onderneming werkt vaak weer beter dan alleen een advertentie, maar hier zijn hogere kosten aan verbonden. Probeer er bij lokale kranten dan ook tussen te komen door een gratis persbericht te versturen en hopen dat ze deze plaatsen. Een persbericht is een informatief stuk waarbij je terloops reclame maakt voor jouw diensten. Denk er over om een krant te benaderen als je ook wat te melden hebt wat betreft nieuwswaarde, bijvoorbeeld als de sportschool waar je werkt een sportevenement houdt. Of als je met een ander bedrijf een samenwerking bent aangegaan en op welke manier dit een voordeel is voor de mensen binnen jouw regio.

 

Samenwerkingen

 

Een goede manier om aan nieuwe klanten te komen is samenwerkingen aan te gaan. Ga langs bij de bedrijven in jouw regio die aansluiten bij jouw diensten en waarbij je klanten naar elkaar kunt verwijzen. Denk bijvoorbeeld aan fysiotherapeuten, gewichtsconsulenten, dietisten en dokters. Stap er binnen, maak kennis en als het klikt en je gelooft in elkaars diensten kun je elkaar misschien wel helpen in de toekomst.

Het belangrijkste is dat je bij elke marketing actie die je wilt inzetten bedenkt hoeveel het kost in geld en tijd en hoeveel je verwacht dat het je oplevert. Ook hier hoef je geen rekenwonder voor te zijn, een simpele berekening volstaat al. Gaat het verspreiden van flyers 300 euro kosten maar je verwacht er 3 nieuwe klanten mee binnen te halen en je hebt het binnen 4 weken terugverdient dan is het de moeite waard om het te proberen.

Omzetplan

Nu je hebt bedacht welke acties je wilt inzetten wordt het tijd om op papier te zetten wat je hier verwacht uit te krijgen. Hoeveel nieuwe klanten gaat je dit opleveren en belangrijker; hoeveel omzet? Is dit genoeg voor 2 maanden? Of genoeg om het hele jaar meer door te komen? Zo niet kun je tot de conclusie komen dat je misschien wel harder je best moet doen en meer marketing moet gebruiken om het gewenste aantal te behalen. Misschien heb je al 10 vaste klanten en is dit genoeg. Maak dit plan voor minimaal 3 maanden in de toekomst en kijk er elke maand naar om te zien of je het doel hebt behaald of dat je iets moet bijstellen.

 

Financieel plan

Hier komen we bij het punt waar de meeste mensen zonder financiele kennis schrikken, het financiële plan. Ook hier geldt; als je het zelf wilt doen en je bent geen expert, maak het jezelf vooral niet te moeilijk. Zie het als een veredeld huishoudboekje

Heb je al inkomsten uit vorige jaren wat in je bedrijf zit of heb je geld wat je gespaard hebt wat je hiervoor wilt gebruiken. Noteer dit bij onder je vermogen

Begin met al je vaste kosten op een rij te zetten per jaar (huur locatie, website, telefoonrekening verzekeringen etc)

Schrijf nu al je andere (variabele) kosten op (aanschaf apparatuur, scholing, materialen, marketinacties etc)

Nu schrijf je je inkomsten op zowel degene die je al weet als de inkomsten die je verwacht binnen te halen volgens je omzetplan.

Nu wordt het een simpele optel en aftrek som waarbij je direct ziet of je of teveel uitgeeft, teveel investeerd in acties die niks opleveren of dat misschien wel je verwachtte omzet te hoog of te laag hebt ingeschat. Hoe eerder je dit doorhebt hoe sneller je kunt bijstellen en aanpassen.

Wil je veel tijd besparen gebruik dan een goede software. Op de volgende website kun je 1 van de betere facturerings software vinden om op een makkelijke en simpele manier facturen te versturen. Bekijk hier de Wefact factureringssoftware en maak gratis gebruik van de 30 dagen proefperiode.

 

Als je deze stappen doorloopt zul je zien dat je je business effectiever gaat managen. Je bent bewust wat er speelt binnen je bedrijf. Je ziet waar de verbeterpunten liggen en wat er wel goed gaat. Als je dit eenmaal voor jezelf hebt opgesteld zul je zien dat het een belangrijk handboek wordt waar je veel op kan terugvallen en op een relatief gemakkelijke manier je omzet kan verhogen en voor je het weet kan je niet meer zonder.

 

 

Lees ook:

10 redenen waarom je als personal trainer je klanten verliest >>

9 voordelen van een vast nummer voor personal trainers >>

7 daagse spoedcursus succesvol ondernemen met personal-trainer.nl >>

reactie plaatsen

Spotlight trainers

Meer

Personal-Trainer.nl maakt gebruik van cookies. Meer informatie Sluiten