Loading

Blog

blog image

Hoe creëer je een dieet waar cliënten zich ook daadwerkelijk aan zullen houden?

22 June, 2015 - 14:33

Hoe zorg je ervoor dat je cliënten zich daadwerkelijk houden aan het door jou uitgestippelde dieet?
Hier zijn vijf strategieën waarmee je de effectiviteit van je diëten kunt optimaliseren

Trainers kunnen uitstekende diëten samenstellen.

Ik dacht altijd dat ik een Dieet Held was, en de perfecte voedingsregimes schreef waarmee ik elke cliënt strak in zijn vel kon krijgen.

Deze regimes waren samengesteld uit allerlei soorten voedsel, zaten vol met eiwitten en hadden genoeg koolhydraten en vetten zodat de cliënten niet het gevoel kregen dat ze er te zwaar onder leden.

Dus, zolang mijn cliënten zich eraan zouden houden, zouden ze ongetwijfeld stuk voor stuk hun doelen behalen.

Maar hier wringt de schoen.

“Het meest succesvolle dieet, is die waar je jezelf aan kan houden.”

Je dieet kan foutloos zijn samengesteld, maar als een cliënt zich er niet aan houd, zal het nooit resultaten opleveren.

Het kan voor ons trainers een valkuil zijn om te denken dat elke cliënt dezelfde instelling heeft als wij. In de praktijd zijn de meeste cliënten niet even toegewijd als wij, en zullen ze niet in staat zijn om de discipline en motivatie op te brengen om hun dagelijkse gewoonten te staken met het oog op resultaten.

Mijn probleem was dus dat cliënten mijn perfecte diëten niet volgden, waardoor deze niet werkten.

Dit leidt dus tot de hamvraag: “welke dieet strategieën zorgen ervoor dat ze mijn dieet wél zullen volgen?”.

Hier zijn mijn vijf beste dieet strategieën die ik heb uitgewerkt tijdens mijn 7 jaren ervaring als coach.

 

5 dieet strategieën die uw cliënt daadwerkelijk doet naleven

 

1.    Maak het Makkelijk… Té Makkelijk!

 

Dit is eigenlijk geen dieet strategie, maar algemeen advies.

Denk aan een doelstelling die jij als makkelijk beschouwt, en werk van daar uit terug.

Maak het zo makkelijk dat er geen kans op falen bestaat.

Een illustrerend voorbeeld is het advies om je cliënt elke ochtend 1 citroen te laten eten.

Waarom?

Puur omdat het zo weinig moeite kost.

Het enige dat je cliënt nodig heeft is een citroen en een citroen pers.

Alhoewel die ene citroen voor het ontbijt weinig effect zal hebben op hun BMI, ze beginnen wel de mindset aan te leren van positieve verandering.

Vergeet niet dat de meeste van uw cliënten u benaderen omdat ze er keer op keer in zijn gefaald om een gezond dieet te hanteren. Ze zijn het zo gewend om te falen, dat het voor hen een grote prestatie is wanneer ze een verandering voor een week vast kunnen houden.

Het is daarom goed om hen die eerste stap grote mentale stap te laten zetten. Van daaruit kunnen ze omhoog klimmen naar grotere en effectiever aanpassingen.

Als trainer kun je deze eerste stap ondersteunen door ze af en toe een berichtje te sturen zoals: “citroentje gedronken?”.

De tijdinvestering is voor jou minimaal, terwijl succes aan hun kant bijna gegarandeerd wordt.

 

2.    De “30 in 30” Regel

 

Deze tip komt van Tim Ferriss.

Hij adviseert om 30 gram eiwit te eten binnen 30 minuten na het wakker worden.

Dat is het.

Ik heb ondervonden dat het consistent toepassen van deze extreem simpele regel een enorm effect heeft op mijn cliënten.

We weten allemaal dat eiwitten een vol gevoel geven, en omdat de gemiddelde persoon ‘s ochtends amper eiwit eet, is deze regel een extreem sterk wapen tegen ongezonde ochtend snacks.

De “20 in 20” variant van deze regel is beter geschikt voor mensen die minder eetbehoefte hebben, en daarom niet zomaar 4 eieren of 340 yoghurt naar binnen kunnen werken.

Onthoud bij deze regel wel dat je cliënten waarschijnlijk geen idee hebben van hoe 30 gram eiwit eruit zien. Geef ze daarom een lijst van verschillende ontbijt ideeën waar de 30 gram in zit.

Deze regel kan het beste worden ingevoerd in week 2, nadat de cliënt gewend is geraakt aan elke dag een citroen te eten.

Je hoeft verder nog aan hun eetgewoonten te veranderen, en zult ervan versteld staan hoeveel verandering de 30 in 30 regel teweeg kan brengen.

 

3.    Kiekjes van Kliekjes

 

Een logboek bijhouden is extreem waardevol, maar blijkt voor veel mensen erg moeilijk.

Mensen zijn druk waardoor ze dit soort dingen makkelijk vergeten, en als ze er al aan denken dan is het waarschijnlijk op het einde van de dag, wanneer ze vergeten zijn wat ze precies hebben gegeten.

Daarom laat ik mijn cliënten foto’s maken van alles wat ze eten en drinken.

Dat vinden ze geweldig! En daarnaast is een visuele afbeelding voor jullie beiden van grotere waarde.

Jij krijgt als trainer een preciezer beeld van de hoeveelheden die je cliënt eet, want je krijgt je cliënt waarschijnlijk niet zo ver om elke portie groente of koolhydraten los af te wegen.

Het voordeel voor de cliënt is dat hij-zij meer besef krijgt hoe ze met eten bezig zijn.

Wellicht zal Karlijn inzien dat die vierde chocomel “light” op één dag toch wel aantikt, terwijl “Oliebol Olaf” misschien zal inzien dat zijn bijnaam niet uit de lucht is komen vallen.

 

4.    Calorie Boekhouding

 

Ik houd er zelf van om precies bij te houden hoeveel calorieën en macronutriënten ik binnen krijg. Echter, niet iedereen is meteen bereid om dit te doen.

Sommige nieuwe cliënten kunnen fysieke veranderingen waarnemen wanneer ze simpele gezonde aanpassing aan hun leefstijl maken. Er komt echter een punt waarna meer precieze controle vereist wordt.

Op dat punt kan het strikte bijhouden worden geïntroduceerd. Dit kan bijvoorbeeld met de personal-trainer.nl work out app een website + app die precies aangeeft hoeveel calorie, eiwit en koolhydraten je nodig hebt per dag. Trainers die bij personal-trainer.nl zijn aangesloten met een silver of gold account kunnen hun klanten gratis gebruik laten maken van deze app. Bekijk hier onze verschillende lidmaatschappen: Lidmaatschappen personal-trainer.nl

In deze website en app moet een profiel worden aangemaakt en vervolgens moet de cliënt alles wat hij/zij eet en drinkt gaan invullen. Je kunt je voorstellen dat je cliënt hiertegen op kijkt.

Daarom is het slim om deze stap leuk aan te pakken. Belicht het positief:

Goed bezig, veel vooruitgang geboekt! Nu gaan we het nog wat beter aanpakken, zodat je nog sneller afvalt.

Met de personal-trainer.nl workout app kun je de barcodes van voedingsproducten scannen, en opgeven hoeveel je ervan hebt genuttigd. Het vertelt je dan precies wat je elke dag binnenkrijgt!

Het duurt misschien even om alles op te zetten, maar het is wijst zich allemaal vanzelf als je de smaak te pakken hebt.

We maken het makkelijk, ik geef je een streefaantal calorieën per dag, en we mikken op een bepaalde hoeveelheid eiwit, en klaar is kees."

Zoals je ziet maak je het zo een stuk meer motiverend. Je kunt ook een spelelement introduceren:

Denk je dat je mijn record aan opeenvolgende dagen inloggen kunt verslaan?

Je kunt stiekem een calorie-“buffer” inbouwen, en je cliënten vertellen dat ze groenten niet mee hoeven te tellen voor calorieën. Ik stel ook een prijs in voor de cliënt die het meest consistent is met het bijhouden van zijn voedsel. Diegene krijgt dan van mij een voucher of kaartjes voor de bioskoop.

Nog een tip om het bijhouden makkelijk te houden. Een macro calculator geeft vaak aan dat je bijvoorbeeld precies 2005 calorieën, 167 gram eiwit, 57 gram vet en 256 gram koolhydraten nodig hebt. Aan dit soort getallen gaat cliënten zich zelden houden.

Stel daarom voor dat ze moeten mikken op 2000 tot 2300 calorieën en minimaal 150 gram eiwit. Het verschil voor hun resultaten is minimaal, maar omdat ze zoveel meer speelruimte krijgen maak je ze het een stuk aangenamer.

 

5.    Uitgewerkte diëten zijn passé

 

Waar trainers vroeger rigide diëten voorschreven, is het nu gangbaar geworden om cliënten de vrije keuze te laten in wat ze eten. Zolang ze zich maar aan de macro adviezen houden, waarvan ik hierboven een voorbeeld heb gegeven.

Nu kan het zijn dat cliënten er moeite mee hebben, en vragen: “ik heb vandaag nog 20 gram proteïne, 10 gram koolhydraten en 15 gram vet over, wat kan ik eten?”

Veel cliënt moeten nog wennen aan de nieuwe manier van eten. Je kunt ze hierbij helpen door maaltijdsuggesties te doen. Houd het echter losjes, zoals in dit voorbeeld van een avondmaaltijd:

  • 1 kipfilet, of 1 kalkoenfilet of 1 magere varkenslap
  • 1 hand koolhydraten, keuze uit: zilvervliesrijst, aardappel, volkoren pasta/brood
  • 3 grote handen groente naar keuze
  • Jus met weinig vet als het anders te droog is

Voor je drukke business cliënten kunnen tips voor buiten de deur ook van pas komen:

  • McDonalds: kipwrap met een salade en frisdrank zonder suiker
  • Subway: Bruin brood met kip, kalkoen of ham, frisdrank zonder suiker

Je geeft ze dus keuze uit verschillende gezonde opties. De kans dat ze zich aan het plan houden is daarom groter. Voor hun voelt het alsof jij aan hun kant staat, in plaats van dat ze je een strenge leraar vinden.

 

Wat kan JIJ nog doen?

 

Of je nou een beginnende coach bent of een oude rot, het kan altijd nuttig zijn om onze aanpak tegenover cliënten onder de loep te nemen.

Vaak maken trainers de fout om te streng te zijn, en te verwachten dat cliënt in één keer hun leven omgooien.

Echter, het is nu eenmaal zo dat de meeste mensen dit niet in één keer kunnen. Het is aan jou om ze stap voor stap verder te helpen, op een opbouwende en inspirerende manier. De weg naar Rome is ook niet in één dag gebouwd.

Het is handig om je cliënten in verschillende groepen in te delen.

  • Je beste leerlingen hebben niet veel extra aandacht nodig. Je kunt ze af en toe een bericht sturen om te vragen hoe het gaat.
  • Je middelmatige leerlingen kun je van tijd tot tijd een analyse van hun eetpatroon aanbieden.
  • Bij cliënten die aan het worstelen zijn, raad ik je aan om de 5 stappen uit dit artikel meermaals met ze door te gaan. Bel ze regelmatig. Geef ze af en toe wat nieuwe, simpele ideeën waar ze mee verder kunnen.

Om je cliënten bij hun einddoel te brengen, zal zelden een soepel proces zijn. Het is onze taak om er het leuk te houden, met simpele en haalbare stappen.

 

Lees ook:

7 daagse spoedcursus succesvol ondernemen met personal-trainer.nl >>

Waar moet een goede personal training website aan voldoen? >>

Personal trainers opgelet! 5 signalen die mogelijk duiden op een eetstoornis bij je cliënt >>

 

reactie plaatsen

Spotlight trainers

Meer

Personal-Trainer.nl maakt gebruik van cookies. Meer informatie Sluiten