Loading

Blog

blog image

Personal trainers, hoe houd je je klanten tevreden?

12 June, 2015 - 14:14

Als personal trainer is het essentieel om je klanten tevreden te houden – een tevreden klant blijft tenslotte terugkomen. Maar hoe doe je dat? Wat zijn de drie belangrijkste punten waar je als personal trainer op moet letten?

1) Zoek de grens op… En ga verder

Natuurlijk heb je, voordat je begon met dit vak, in kaart gebracht wat er door je klanten van je verwacht wordt. Je hebt je concurrentie bekeken, je goede eigenschappen weten te benadrukken en je kracht gevonden. Maar eenmaal op dit punt ben je er nog niet. De klanten komen niet aanwaaien, je zult moeite moeten doen. 'Put effort in it', zoals ze dat in het Engels zo mooi omschrijven. En dat is méér dan alleen maar doen waar je goed in bent. Kortom: zoek de grens op en ga er overheen.

Bedank nieuwe klanten voor het vertrouwen dat ze in je hebben. Leer ze kennen. Toon interesse. Zij zorgen voor je inkomen, voor je naamsbekendheid, dus zorg ervoor dat ze een goed woordje voor je over hebben. Onbekenden zijn potentiële nieuwe klanten – die je overigens ook zélf kunt bereiken. Schrijf een nieuwsbrief, houd een blog bij of open een Facebook-pagina. Zo stel je je open op en voeg je iets toe. Het hoeft bovendien niet eens veel tijd te kosten – als iets op social media eenmaal gedeeld wordt, kan het hard gaan. Minimale inspanning voor maximaal resultaat!

2) Stel je klant centraal

Misschien een inkopper, maar het zal je verbazen hoeveel personal trainers op dit punt onderuit gaan. Les 1 voor iedere ondernemer: stel je dienstbaar op! Het gaat niet om jou, het gaat om diegene die betaalt voor jouw diensten. Je klant. Stel hem of haar centraal en luister naar zijn of haar wensen. Natuurlijk kan het voorkomen dat het vetpercentage van een klant nodig naar beneden moet – en natuurlijk is het geen probleem om dat aan te geven. Maar houd altijd het doel van de klant zélf voor ogen.

Wat hierbij belangrijk is, is goede communicatie. Wanneer je aan je klant uitlegt wat voor oefeningen je in petto hebt, waar ze goed voor zijn en waarom ze bijdragen aan zijn of haar doel, heb je in 9 van de 10 gevallen de klant voor je gewonnen. Maak daarbij ook de koppeling tussen het emotionele aspect en het logische aspect van het doel. Een danseres wil beter worden. Spanning op haar core ontwikkelen is niet direct iets waar zij aan zou denken, maar jij misschien wel. Het is het logische element van het emotionele doel: de spanning op haar core zorgt er uiteindelijk voor dat ze haar danspassen gemakkelijker (en dus beter) uit kan voeren. Wanneer je haar deze motivatie voorlegt, gebruik je je eigen kunde om haar doel na te streven. Dát is waar het om gaat.

3) Pas je aan

Dit staat in het verlengde van het vorige punt, maar slaat meer op de manier van trainen. Kijk en luister naar je klant en pas een bepaalde manier van trainen toe, die past bij jouw klant. Denk aan je familie (hoe zou je je jongere zus of je oudere grootvader tijdens een training behandelen?) of aan een spiegel (hoe zou de klant zichzelf behandelen?). Pas je deze strategieën toe, dan kun je bijna niet misgaan.

Het aller-, allerbelangrijkst voor een personal trainer is respect voor je klanten. Zorg ervoor dat zij zich goed voelen tijdens jouw training. Ze moeten op hun gemak zijn en op een juiste manier gemotiveerd worden. Leer daarom je klanten te lezen, al vanaf het eerste moment dat ze de sportschool binnenlopen. Op deze manier bouw je een relatie met ze op, bind je ze aan je en win je vertrouwen – en automatisch respect.

 

Wil jij ons gratis Ebook "50 manieren om meer uit je business te halen als personal trainer" ontvangen?
Druk dan op onderstaande button.

Download Het Gratis Ebook Nu>>

 

 Lees ook:

10 manieren voor personal trainers om klanten aan zich te verbinden >>

Samenwerking start2move personal-trainer.nl >>

Opleiding tot personal trainer >>

 

reactie plaatsen

Spotlight trainers

Meer

Personal-Trainer.nl maakt gebruik van cookies. Meer informatie Sluiten