Loading

Blog

blog image

Run jij jouw sportschool? Of ren je je rot?

10 June, 2015 - 15:12

 

Na een stressvolle lange dag werken, komen ze met frisse tegenzin nog een uurtje sporten. Vallen de klanten bij jou ook wel eens binnen op de mat, al moe voordat ze aan de training moeten beginnen? Lijkt het soms meer op een apekooi waar kinderen allemaal door elkaar rennen? Dit kan ook anders! 

Het verschil maak jij zelf. Het verschil zit  in het runnen van jouw business of je rotrennen. 

In het engels noemen ze het zo: are you working IN your business, or ON your business? 

Is het mogelijk om een georganiseerde club te krijgen, waar iedereen precies weet wat ‘ie moet doen en waar iedereen fris en lachend binnenkomt? (en de club weer lachend verlaat) 

Kijk, er is geen twijfel over mogelijk, om Personal Trainer te zijn in een fitness of sportschool, dat is aanpakken en hard werken. Vooral als je de eigenaar van het zootje bent. Je moet vroeg op en zelfs je eigen relatie (of gezondheid) op een laag of lager pitje zetten. 

Maar toch is zo’n georganiseerd bedrijf waarin alles op rolletjes loopt mogelijk, mits je zelf je zaakjes op orde krijgt. 

We zijn namelijk vaker de hele dag druk, maar niet perse productief. Het probleem zit hier; je zoekt (en vindt) de hele dag oplossingen voor tijdelijke probleempjes. Die zuigen je op. En de echt belangrijke zaken blijven gewoon rustig liggen. Totdat jij ze opraapt!

En weet je, dat vinden wij niet eens erg. We hebben een superleuke baan en helpen anderen om fit en gezond te blijven, dat is wat we willen. Dus blijven we ons rotrennen, omdat we ervan houden. Maar stiekem weten we het wel;  om een goede Personal Trainer te kunnen zijn, heb je zelf eigenlijk een Personal Trainer nodig. 

En eentje die  jou in kan laten zien dat het ook anders kan. Maar dan zul jij wel actie moeten ondernemen. Alleen dan kun je groeien in je werk en in je passie. 

Om er zelf niet helemaal aan onderdoor te gaan moet je je grenzen vast gaan stellen en in de tussentijd toch aan de verwachtingen van de cliënt voldoen.  En wel nu. 

Meteen. Vandaag. Nu.

Maar hoe doe je dat? Hier vind je 9 tips (en heerlijk eenvoudig!)  

Maak je eigen schema 

Klinkt natuurlijk te eenvoudig, want je hoort het jezelf altijd zeggen tegen anderen. Als Personal Trainer vertel je dat 1 van de eerste en belangrijkste stappen, het maken van een rooster of schema is. Sterker nog, deze maak jij zelfs voor ze. Een schema dat uitdaging bied en een langere tijd vol te houden is. 

Je wilt het ze zo goed mogelijk naar de zin maken. Dus train je je klant op basis van hun beschikbaarheid. Een groepje in de ochtend en een groepje in de middag. En dan nog de avond. Met vaak een flink gat tussen het ene en het andere groepje. Daar kunnen er nog wel een paar tussendoor (want zij kunnen immers niet op de groepstijden trainen) En daar ga je weer; geen rekening houden met je eigen beschikbaarheid. Daar moet je mee stoppen, dit gegeven leid in onze business tot een Burn-out. (!)  Altijd beschikbaar zijn..  het leid tot verminderde resultaten.

Als je gewend bent geraakt aan deze manier van werken en dit zelfs leuk vindt, dan raad ik je toch aan om hier zelf regels en wetten aan te verbinden. Stel je grenzen! Ik hoor je vragen;  ik vindt het toch leuk op deze manier, dus waarom veranderen? 

Nou, omdat als je niet over je eigen samengestelde regels en je eigen grenzen heengaat en je aan je eigen strakke schema houdt;  je dan de allerbeste coach voor jou klant kunt zijn. Je bent dan fris , opgeruimd en uitgerust. En dat zullen ze van jou, hun voorbeeld overnemen. 

Dit schema (dat je vandaag nog moet gaan maken) is voor iedereen anders. Ben je geen ochtendmens? Zet je afspraken dan niet voor 9 uur . Je zult op dat tijdstip van de dag nooit de coach zijn die je eigenlijk wilt en kunt zijn. En ben je een familie mens? Dan raad ik je af om op zondag iets anders te doen dan met je gezin en familie te zijn. Het klinkt een beetje raar, want we weten het allemaal zo goed. Maar als jij rust in de tent wilt en niet meer die apekooi,  zul je hier moeten beginnen. Bij je schema! 

Pak een vaste halve dag voor de administratie. Of een paar vaste uurtjes in de week voor jezelf. Om bij te lezen. Die ene cursus te volgen.. of bij je eigen coach te rade te gaan! 

Zoek uit wat JIJ moet doen om het beste in JOU naar boven te brengen. En dat zet je vast;  in een schema. Zodat je vandaag kunt beginnen. Omdat je dan de volgende keer dat jij de sportschool binnenstapt, men kan zien dat het bij jou wel op rolletjes loopt. De rest volgt vanzelf. 

Hieronder zie je een schema van coach, die leeft naar dit schema. En dit hoeft voor jou niet hetzelfde te zijn, maar de duidelijkheid in dit schema kan je helpen om een start te maken. 

 

Personal training sessies

 ‘Dit slurpt het meeste van mijn dag op. Een uur of anderhalf uur 1 op 1 training, maar soms ook een consult van een half uur. Ik zet het in blokken van 3,5 uur. Een blok van 3,5 uur in de ochtend en 3,5 uur in de avond. Behalve op zaterdag, dan train ik maar 1 blok van 3,5 uur. Even puzzelen hoor, met mijn klanten. Maar hoe vaker ik ze buiten deze 3,5 uur plan, hoe vaker ik buiten mijn eigen boekje ga en gestresst raak’

Sporten

Ik verbeter graag mijn eigen tijden en moet mezelf even in het zweet werken om me goed te voelen. Ik heb hier een vast tijdstip voor. Ik sport het liefst vroeg in de ochtend. En dit doe ik van dinsdag tot en met vrijdag.  

 

To-do list

Ik gebruik vanaf het middag-uur totdat ik weer aan mijn Personal Coaching sessies begin om mijn takenlijstje af te werken. Dit doe ik op 3 dagen. Naast mijn schema heb ik ook een lijst, met dingen die nou eenmaal moeten gebeuren. En dat varieert van het verzenden van mailtjes, mensen bellen, mijn site bijwerken.  Je kent het, duizend en 1 dingen om te doen, maar ze staan wel op een lijstje en ik werk ze 1 voor 1 af.  Mijn middag-lijst begint elke dag met heerlijke taak: Lunchen!  Want als ik mijn klanten wil laten geloven dat voeding belangrijk is, moet ik daar ook naar leven en de tijd voor mijn lunch nemen. 

Mijn eigen Persoonlijke Ontwikkeling tijd

Ik kan geen dingen roepen die ik zelf niet doe. Ik geloof dat je moet blijven ontwikkelen als mens en aan jezelf moet blijven werken. Ik doe dat door veel artikelen en boeken te lezen. Maar ook een cursus of workshop volgen. Dit hoort ook bij mijn werk, maar ik heb het als persoon zelf ook nodig om hier uitgebreid de tijd voor te nemen. Dus 1 middag werk ik geen To-do lijst af maar lees ik boeken en bereid ik mezelf voor op een lezing of een workshop.

Reserve tijd

Het komt natuurlijk vaak genoeg voor dat er iets op mijn pad komt dat ik wil doen. Dat kan ook wel eens het coachen of trainen van een cliënt zijn, maar ook het geven van een lezing of wat dan ook. Want ik heb, ondanks mijn schema, flexibiliteit ook hoog in het vaandel staan bij mijn klant. Je ziet, ik kan wel over mijn eigen grenzen heen gaan, maar ik wil dat zelf vaak niet. Of ik doe het in mijn reserve-tijd.  Ik heb elke week een blok tijd gemaakt, waarin ik deze dingen kan doen.  Dus wel die extra klant. En staat daar niets ingevuld dan gebruik ik deze om te lezen, schrijven, sporten, koken of iets anders! Door er een kader omheen te plaatsen, voelt het als vrije tijd. (Terwijl ik bijna altijd werk in deze reserve-tijd)

Werk met mensen die je leuk vindt. 

Nou, dat klinkt ook een beetje hoogdravend. Maar ik heb jaren en jaren iedereen in mijn blok uren (schema) gepropt die maar wilde. (En ik wilde iedereen helpen en natuurlijk ook geen geld mislopen). Zo kostte het me steeds meer energie, omdat sommige personen die ik moest helpen nou eenmaal totaal anders in elkaar zitten dan ikzelf. Ik bereikte ik ze ook minder goed en hoewel ik bleef proberen om ze bewust(er) te maken, is dit alleen maar slecht voor mijn bedrijf geweest. 

Als je  blokken gaat maken in je schema waarin je maar een beperkt aantal klanten kwijt kunt; stop er dan de mensen in met wie je graag werkt. Waar je positieve energie van krijgt en die je kunt bereiken & bewust kunt maken. Daar groei je zelf ook weer van! 

Kijk eens naar je klantenbestand. Welke cliënten bereik je echt? Wie maak jij bewuster en fitter? Bij welke cliënten hou jij zelf ook een positief gevoel over? 

Vergelijk deze mensen met elkaar, waarschijnlijk zijn het allemaal mensen met eenzelfde doel als jij. Eenzelfde blik op de wereld. Een combinatie van deze eigenschappen zou 'jouw ideale persoon' om te coachen zijn. Waardoor jij ontwikkelt in jouw coaching. Als coach en als persoon kom jij in je kracht te staan, je bent jezelf hierdoor op persoonlijk en op ambitieus vlak aan het ontwikkelen. 
Daarom zou in de toekomst jouw rooster alleen nog maar gevuld moeten zijn met deze mensen. 

Bijkomend positie effect is dat deze mensen; gelijkgestemden, elkaar opzoeken. Ze sluiten vriendschappen en komen lachend en vol zelfvertrouwen je club binnenwandelen. Ze weten wàt ze bij jou komen doen en waarom. Ze hebben hun doel beter voor ogen. En hé, ze kosten jou veeeel minder tijd om brandjes om te blussen, ze stellen minder lastige vragen en zoeken naar een oplossing voor deze nieuw groep cliënten, kost je minder energie.Ze zitten immers op jouw lijn.

Werken met mensen die je leuk vindt, is een lange termijn oplossing om van 'de apekooiers' 
af te komen. Niet alleen maar verhitte gezichten van mensen die zich gedragen als kinderen en door elkaar rennen, jou lastig vallen met pietluttige vragen en toch weer in oude gewoontes verzeild raken! Hoe hard jij ook voor ze rent! 


Deze 'zelfbewuste ideale cliënten' zitten beter in hun vel, komen vaker naar jou toe (of constanter) en dat leidt weer tot betere resultaten. En dat maakt dat jij je beste 'ik' wordt die vol energie, lachend en uitgerust naar je werk kan gaan. En dat geld volgt dan vanzelf. 

Wat doe je dan met de groep 'onbereikbare'? Die overduidelijk niet jouw ideale klanten zijn? 

Raad ze een andere trainer of coach aan. Ga echt hard op zoek naar iets (een sport of dieet) of iemand die bij hen past. Dan heb je het voor deze personen toch goed gedaan, ook hun 'andere aanpak' door een andere trainer zal beter voor ze werken, simpelweg omdat dat beter bij ze past. 


En zo hou jij meer tijd over om de juiste mensen aan te trekken. Je kùnt simpelweg niet iedereen bereiken, je hebt maar een aantal blokken van een aantal uur! Haal daar het beste uit. 

De volgende eenvoudige tip verricht wonderen: 

Wees duidelijk

Onduidelijke communicatie is een van de belangrijkste oorzaken waarom het niet klikt tussen een cliënt en een trainer. En dit begint bij het begin. Dat jij vertelt wat de cliënt moet gaan doen, wat hij of zij moet naleven en waar hij/zij zich aan heeft te houden. Dan weet de cliënt precies wat jij van hem of haar verwacht. 

Maar wat verwachten ze eigenlijk van jou? Schep ook hier duidelijkheid. Wat zou in haar of zijn ogen jouw bijdrage kunnen zijn om het doel dat ze voor ogen hebben te bereiken. Maak je hier afspraken over dan kom je niet voor verrassingen te staan. 

Wil jij dat ze alle oefeningen bij naam kennen? Zelf zorg dragen voor het opruimen van rekwisieten? Moeten ze een (eet)dagboek bijhouden? Communiceer dit en zet dit in het gunstigste geval op papier. Dan kun je aanwijzen; kijk. Dit verwacht ik van jou. Dit gebeurt nu (nog) niet, dan kunnen we geen stappen gaan zetten. Ik klink als een schooljuf, maar dit gaat ervoor zorgen dat je sneller weet wat je van elkaar wilt. Het bouwt sneller een vertrouwensband op tussen jou en je cliënt. En ook hier geldt, je krijgt minder negatieve energie en zit samen sneller op 1 lijn.

En als laatste, maar Last but not Least. (en zeker niet in dit geval):

Bereken wat je waard bent

De meeste coaches en trainers, 
werken met hun hart. Dit kan bijna niet anders en een kijkje binnen sportscholen en fitnesscentra leert dat (zowel de opgeruimde lachende eigenaars als de verhitte kippen zonder kop die rondrennen) trainers hun werk nou eenmaal graag doen. Het is hun passie. 
En dat maakt dat we er nou eenmaal niet te veel geld voor gaan vragen. 
Stop daarmee. Niet stoppen om met je hart te werken, stop ermee om er te weinig voor te vragen.

Het levert stress op als je je rekeningen niet kunt betalen. Dus wil je klanten binnenhalen. Met ludieke acties en kortingen (twee uur voor de prijs van 1?) maar ook klanten buiten je beschikbaarheid (lees blokken) om plannen. Je gaat over je grenzen heen. Jij raakt gestresst en loopt met een verhitte kop rond. Tot je weer een klant verliest = minder geld= meer stress. 
En nog een actie moet verzinnen. Een laatste strohalm? Nee, een vicieuze cirkel. Omlaag. 

Je weet dat je mensen op de goede weg naar gezond zijn kunt helpen. Als jij maar een schema maakt (voor jezelf!) en de juiste mensen om je heen verzamelt. Vraag daar dan ook je geld voor. 

Bereken wat je werk zou moeten opbrengen om normaal van te kunnen leven. Hoeveel vraagt iemand in hetzelfde werkveld? Hoe goed vindt jij jezelf? En wat zou jij dat waard vinden? 

Zet dit op een rijtje. En schaaf dit bij, na een aantal maanden. Want hoe drukker je het krijgt, hoe meer je kunt vragen. Als jij maar je gouden regels en wetten na blijft leven. Dan wordt je als coach beter, dan kun je weer meer vragen. En krijg je het drukker. 

Dan maakt het ook niet meer uit als je die ene onbereikbare cliënt verliest en daar een bewust persoon die je graag traint (en waar je normaal geld voor kunt vragen) voor in de plaats krijgt. 

Geld is minder belangrijk dan het naleven van je passie. Maar geld is ook vrijheid. Om naast het harde werken, leuke dingen te doen met je vrienden of familie. Ontspanning is onmisbaar in een gezonde levensstijl. Onmisbaar voor een Personal Trainer. En dat verdien jij helemaal zelf!

Dus verlaag jezelf en je uurloon niet. 

Of heb jij uiteindelijk zelf een coach nodig om dit te beseffen? 
Maak dat schema, kijk kritisch naar je klantenbestand, zet afspraken op papier en bereken wat je waard bent. Onderneem deze simpele stappen en wordt de coach die je wilt zijn. Vandaag! 

 

Wil jij ons gratis Ebook "50 manieren om meer uit je business te halen als personal trainer" ontvangen?
Druk dan op onderstaande button.

Download Het Gratis Ebook Nu>>

 

 

 

 

 

 Lees ook:

Laat je personal trainer business groeien: de pt leadmachine >>

10 punten om rekening mee te houden als je personal tainer wilt worden >>

Tips om social media in te zetten voor meer klanten en meer omzet >>

reactie plaatsen

Spotlight trainers

Meer

Personal-Trainer.nl maakt gebruik van cookies. Meer informatie Sluiten