Loading

Blog

blog image

Als personal trainer verhuizen naar een andere sportschool

10 June, 2015 - 15:11

Een nieuwe locatie? 

Je hebt eindelijk een sportschool uit de grond gestampt. Bloed, zweet en tranen en (gelukkig maar) nog duizenden manieren om verbeterpunten aan te brengen. En dan doet zich een buitenkansje voor;  je kunt verhuizen naar een andere locatie. Moet je dat wel doen? 

Je hebt natuurlijk je reputatie hoog te houden en een klantenkring opgebouwd. Dat zit nou eenmaal ook aan de plek gebonden, dus eigenlijk lijkt het antwoord nee. Blijven zitten waar je zit. Maar misschien zit je niet op een goed bereikbare plek, hangt er een negatieve sfeer, of komt er zonder dat je ernaar zocht een fantastische droomlocatie in zicht. En dan ga je er toch over nadenken. Hoe dan ook, deze verandering is niet niks. En daarom moet je wikken en wegen en alles goed gaan berekenen en bekijken. Hoe doe je dat? 

Stel jezelf de juiste vragen. Ook als je daar niet per definitie meteen een antwoord op hebt. Hoe ver ga je verhuizen? Gaan je klanten mee? Hoe ver moeten zij dan reizen? 

Gaan er klanten mee, stel jezelf dan de vraag hoeveel klanten en voor hoe lang. Hoe lang ben je verzekerd van een inkomen terwijl je een nieuwe klantenbestand aan moet gaan leggen? (want ja, dat moet je gaan doen.) 

Kun je in deze buurt beter netwerken. Ken je de omgeving? Woont en sport jouw doelgroep daar? En kun jij daar terugvallen op iemand die je kent en vertrouwt? 

Kun je daar uitbreiden, in de toekomst? En een belangrijke vraag; wat kost het mij extra om daar mijn sportschool (opnieuw) op te zetten. Het klinkt leuk en aardig, een grotere en beter bereikbare fitnessclub, waar je tien procent per persoon meer op kunt verdienen, maar moet men (en jij!) parkeergeld betalen of kan men de kinderen niet meer op een nabij gelegen plek op laten vangen, dan gaat met de switch niet maken. 

Hoe dan ook, deze verandering is niet niks. En daarom moet je wikken en wegen en alles goed gaan berekenen en bekijken. En als het dan zo ver komt, hoe kom je dan aan nieuwe cliënten? Lees onze 5 tips. 

Zoek in de buurt van de nieuwe locatie naar de juiste mensen

Begin bij het zoeken naar mensen die je aan nieuwe klanten kunnen helpen. Alle mensen (en bedrijven) in de omgeving waar jij  naartoe zou willen verhuizen moet je feilloos weten te vinden. En niet alleen dat, leg zo snel mogelijk contact met ze. Coaches, trainers, (natuur)voedingswinkels, diëtisten, therapeuten, verloskundigen en Mindfullness & Yoga-docenten. Je kunt het zo gek niet bedenken, maar de mensen die jouw fitnesscentrum of sportschool moeten gaan bezoeken (lees jouw nieuw e doelgroep) zitten al bij deze mensen in het klantenbestand. Zij hebben dagelijks contact en dit kan jou ingang zijn. 

Vraag

Een schriftelijk verzoek, of zelfs een persoonlijke vraag brengt je verder dan wat dan ook. Vraag je klanten of ze meeverhuizen, of stuur ze post of een mail. Daar kunnen waardebonnen bij zitten, of een persoonlijk kadootje zoals een recept o.i.d. maar let op: 

doe er geen grote onpersoonlijke mailing uit. Ook voor nieuwe potentiele klanten. Spreek ze aan, of mail ze. Doe flyers in de bus. Maar niet klakkeloos en allemaal dezelfde. Stem dit af op je doelgroep. Maar wel m.b.t. hun levensstijl. Er is nog nooit iets verkocht zonder het te vragen, maar hou dit zo persoonlijk mogelijk en verlaag jezelf en je bedrijf niet door prijzen te verlagen of kortingen te geven. 

 

Verzamel je verkooppraatjes! 

Het kost je wat werk, maar dan hoef je zelf niet meer te praten als Brugman. Vraag je bestaande klantenkring waarom ze bij jou kwamen om te sporten en wat er zo goed beviel.  Hoeveel kilo’s ze kwijt zijn of vraag ze of ze hun doel bereikt hebben. En wat was jouw aandeel als Persoonlijke trainer hierin?  Verzamel foto’s erbij. Potentiële klanten weten nou eenmaal dat je ze iets probeert te verkopen en iemand die de dienst of het product al gekocht heeft (en tevreden is) kan beter voor jou pleiten dan jij zelf. 

 

Wees beschikbaar

Er is niets zo funest voor een Personal Trainer dan altijd beschikbaar zijn. Werken met een schema en in uren van blokken werken, helpt om je Burn-out te voorkomen. Maar je moet ergens beginnen en niets is zo fijn voor nieuwe (potentiele) cliënten om begeleid te kunnen worden wanneer zij dat willen. Zo kunnen ze je leren kennen en zullen ze in een later stadium absoluut bereid zijn om samen met jou je agenda te trekken. Mensen houden van duidelijkheid en als jij een limiet aangeeft (bv ik kan elke dag van 10 tot 4) zal je zien dat ze bereid zijn om zich naar jou beschikbaarheid te schikken. En zo niet, dan zijn ze jouw expertise en jouw tijd ook niet waard. Maar doe dit niet in het begin. Verhuis je naar een andere locatie, dan zal je moeten investeren in het opbouwen van een nieuw klantenbestand.

 

Laat een goede indruk achter

 

Of ze nu meeverhuizen met je of niet. Je hebt een tijdje met ze gewerkt, ze gecoacht en getraind. Je bent een deel van hun leven geweest en bij de meesten mensen is dit in een moeilijkere periode waarin ze het even niet alleen konden. Spreek dat uit. Dank ze voor hun vertrouwen in jou. Wens ze het allerbeste toe. Een eerste indruk blijft hangen, maar een laatste indruk vergeet met niet. 

    

En dan bijna vanzelfsprekend maar ik noem het toch; ga ONLINE! Zorg dat je site up-to-date is, zet Facebook en Twitter in en laat Social Media voor je spreken. Neem nieuwe videoclips op, op de nieuwe locatie, zorg dat er op foto’s nieuwe apparatuur te zien is en verspreid dit ook opnieuw. Zorg dat men weet dat je er nog steeds bent, maar op een nieuwe plek. 

Laat mensen weten dat je er bent en dat je gekomen bent om hen te helpen. Profileer je niet als onbekende nieuwkomer maar wees een onderdeel van de nieuwe omgeving en zoek samenwerking met andere bedrijven. 

En het beste wat je kunt doen; ontwikkel een online programma. Een personal-coaching-sessie met jou, maar dan online. Men leert jou kennen, de drempel is laag en je bouwt aan een nieuwe reputatie. Men weet dan hoe je werkt en went langzaam aan je manier van werken. Volg je een online sessie dan is de stap naar je nieuwe bedrijf kleiner voor potentiele klanten, maar je verleent ook nog een dienst aan al bestaande klanten die (nog) geen afscheid van je konden nemen. 

Het is een moeilijke beslissing die je moet gaan nemen. Maar maak je de spannende overstap, ga er dan voor en weet dat je dit besluit hebt genomen omdat dit op dit moment het beste is wat je voor jezelf en je carrière kan doen. Met deze eenvoudige tips hopen we dat je oude cliënten mee kunt nemen en een nieuwe groep mensen bereiken. En het liefst zo snel mogelijk. 

Alles veranderd  continue om jou heen. Dus blijf niet zomaar zitten waar je zit. Er zijn nog een hele boel mensen die jou hulp wel kunnen gebruiken! 

 

Lees ook:

 Voorbeeld autoresponder voor personal trainers >>

De twaalf fitnesstrends voor 2016 >>

Tien tips om als personal trainer in te spelen op goede voornemens van (potientiële) klanten >>

reactie plaatsen

Spotlight trainers

Meer

Personal-Trainer.nl maakt gebruik van cookies. Meer informatie Sluiten