Loading

Blog

blog image

Hartslagmeter gebruiken voor beginners

05 January, 2015 - 11:52

Meten is weten is het gezegde en dat geldt zeker voor beginners bij cardio oefeningen zoals hardlopen. Je kunt natuurlijk eigenwijs zijn en denken dat je wel weet wat je doet, maar voor de beste en meest optimale resultaten is het toch het beste om te meten. Een hartslagmeter is een goed middel om je hierbij te helpen, als je weet hoe je hier mee om moet gaan. In dit artikel leggen we je uit hoe je een hartslagmeter moet gebruiken voor beginners.

Hartslagmeter als persoonlijke begeleider

Zeker als beginnende sporter is de hartslagmeter net een persoonlijke begeleider omdat die je een betrouwbaar advies geeft over je looptempo en je hartslag. De hartslag is een goede graatmeter om de intensiteit van de training te bepalen. Wanneer je dus te hard gaat lopen voor je training, waarschuwt je hartslagmeter je op tijd zodat je je kan aanpassen. Natuurlijk is het goed om je hart te laten werken, maar met een hartslagmeter voorkom je dat gaat “overdrijven”.

 

De ideale hartslagzone

pastedGraphic.png

Bovenstaand is een schema met hartslagzones. Wanneer je hartslag tijdens het trainen in de juiste hartslagzone voor jou blijft, ben je goed op weg naar een fit lichaam. Om uit te rekenen wat jouw maximale hartslag is om je huidige leeftijd van 220 af te halen. Er zijn complexere formules om dit uit te rekenen, maar in principe is dit een prima regel. 

 

Als beginnende sporter en vet verbranden is je hoogste prioriteit is de bovenste regel in de tabel het meest ideaal voor je. Wanneer je liever conditie wilt opbouwen en is afvallen minder belangrijk dan is de tweede regel in de tabel een goede graadmeter. De laatste regel is echt voor de gevorderde sporter die al geruime tijd aan het sporten is. 

 

Starten met een hartslagmeter

Een hartslagmeter bestaat bijna altijd uit een borstband en een horloge. Op de borstband zit een sensor die je bij je hart plaatst, via je je horloge kun je je hartslag aflezen. Hartslagmeters zijn er in veel verschillende variaties, van hele simpele waarop je alleen je hartslag kan aflezen tot hele erge uitgebreide inclusief weervoorspellingen en GPS. Je bepaalt zelf dus hoeveel geld je eraan wilt besteden en voor welke type je wilt gaan. 

 

Vergeet naast het lezen van de hartslagmeter niet naar je eigen lichaam te luisteren. Het beste is een combinatie van beide. Luister naar je lichaam en controleer dit op de hartslagmeter.

 

reactie plaatsen

Spotlight trainers

Meer

Personal-Trainer.nl maakt gebruik van cookies. Meer informatie Sluiten