Loading

Blog

blog image

Hoe voorkom je een vreetbui ’s avonds?

29 October, 2014 - 09:45

 

Iedereen heeft er wel eens (of meerdere keren) last van. Je zit ’s avonds op de bank, een televisie programma te kijken, alleen of gezellig met zijn twee en er ontbreekt iets. Iets lekkers, een zak chips die open getrokken moet worden, de chocoladekoekjes die naar je roepen of die heerlijke snoepjes die je nog hebt liggen. Een vreetbui in de avond voorkomen is lastig en veel mensen willen weten hoe ze dit kunnen voorkomen.

 

Wat is de oorzaak?

Dit kan confronterend werken, maar is wel belangrijk om te weten om in het vervolg vreetbuien op te lossen. Wat is de oorzaak van de vreetbui, wat is de achterliggende gedachte? Zo zijn sommige mensen zich niet eens bewust van de vreetbui, alle ongezonde snacks gaan op de automatische piloot naar binnen zonder dit echt te proeven. Maar iemand kan ook eten vanuit een emotie, bijvoorbeeld bij verdriet, teleurstelling, eenzaamheid, verveling of stress. 

 

Wees eerlijk tegen jezelf en bedenk je zelf wat de echte reden is van de vreetbuien. Op die manier kun je er ook iets aan doen, want de meeste mensen krijgen een schuldgevoel na een vreetbui. Wat uiteraard weer kan leiden tot een nieuwe vreetbui. Stel dat je eet uit verdriet. Is er iets onlangs gebeurd waardoor je je verdrietig voelt? Kun je hier iets aan doen? Door met andere mensen er over te praten, hulp te vragen of door het initiatief te nemen bij het oplossen ervan. Kun jij er zelf niets aan doen (echt niet?)? Dan heeft het geen zin om er over in te blijven zitten, jezelf verder te kwellen en schuldig te voelen. Schud het gevoel van je af en ga iets doen waar je vrolijk van wordt! Spreek af met vrienden of vriendinnen, ga uitwaaien op het strand, een lange boswandeling met de hond maken of op familie bezoek. Trek jezelf uit de sleur zodat je minder behoefte hebt aan het snaaien van ongezonde snacks.

 

Extra tip: schrijf op wanneer je een vreetbui hebt, hoe je daarbij voelde, wat er gebeurd is en wat dus de aanleiding is van de vreetbui. Hoe bewuster je hiervan wordt, hoe makkelijker het wordt om van de eetbuien af te komen.

 

Tips om een eetbui te voorkomen

  • Voldoende slapen: slapen is zo goed voor een mens. Zorg voor voldoende slaap, want een tekort aan slapen zorgt juist voor een hongergevoel overdag.
  • Meer proteïnen eten: proteïnen stillen bij veel mensen het hongergevoel. Wanneer je dus al die lekkere dingen in gedachten voorbij ziet komen, eet dan een bakje magere yoghurt of een gekookt eitje.
  • Goed ontbijten: ook een tip, net als het slapen, dat regelmatig terug komt. Maar een goed ontbijt, bestaande uit vezels, langzame koolhydraten en eiwitten zorgt dat je suikerspiegel in balans blijft gedurende de dag.
  • Haal geen snacks in huis: een open deur natuurlijk, maar haal tijdens het boodschappen doen geen zakken chips, snoepjes, koekjes of andere ongezonde dingen in huis. 
  • Eet op regelmatige tijden: wanneer je op regelmatige tijden eet, weet je lichaam wanneer het voedsel kan verwachten. Dit kan je ook helpen om minder vreetbuien te krijgen of er zelfs helemaal vanaf te komen.
  • Leid je zelf af: voel je een vreetbui opkomen? Ga jezelf afleiden met een activiteit dat helemaal niets met eten te maken heeft. 

 

Nu zijn we natuurlijk benieuwd. Heb jij wel eens last van een vreetbui? Wat doe jij er aan om dit te voorkomen? Deel je tips met andere bezoekers!

 

reactie plaatsen

Spotlight trainers

Meer

Personal-Trainer.nl maakt gebruik van cookies. Meer informatie Sluiten