Loading

Blog

blog image

Blijf je je ‘verslaving’ voeden of ga je KIKKEN?

02 October, 2014 - 13:21

Uit verschillende onderzoeken blijkt dat de meeste mensen meer eten bij onaangename gevoelens (in de volksmond, de emotie-eter). Of je nou echt overgewicht hebt of gewoon wat wil afvallen…herken je jezelf hierin? Je zult het met enkel voedingsadvies en fitnessen zonder begeleiding niet redden om je doel te bereiken.  Hoe kun je onaangename gevoelens dan gaan ombuigen naar oplossingen in plaats van naar eten? In deze blog krijg je een tipje van de sluier mee. 
  
Wat klinkt beter? Kikken of dippen? Oftewel kijken in mogelijkheden of denken in problemen. Wat doe jij voornamelijk? Denk maar eens aan hoe tevreden je bent met je huidige leefstijl, werk, thuissituatie of vrijetijdsmomenten. Wat kan jouw eigen bijdragen zijn om meer tevreden te worden? 

Als je wegloopt voor problemen of ander de schuld geeft als jou iets overkomt dan wordt de last op je schouders steeds groter. Eten is als een soort drugs voor jou als je jezelf herkent in het bovenstaande. Het geeft je maar even een goed gevoel, maar het lost je problemen niet op en je wordt er niet gelukkiger van. Is het niet tijd voor een mind changer? Alleen al het niet meer hoeven denken aan van alles zoals aan eten, tijdens een “gezellig’’ filmavond, zorgt ervoor dat je meer kunt genieten van het moment. Lijkt je dat niet heerlijk!? Meer ruimte in je hoofd voor andere dingen. 

MINDFULNESS is een nuttige en praktische oplossing! 

Ten eerste leer je door mindfulness hoe je kunt stoppen met piekeren. Hierdoor kun je makkelijker problemen oplossen en genieten van bijvoorbeeld een gesprek of je dagelijkse fietsrit. Ten tweede is het ook toe te passen bij eten, sporten en ontspanning waardoor het je leefstijl heel positief kan beïnvloeden. Als je beter in je vel zit kun je beter aan jezelf werken. Je kunt hierdoor je leefstijl gaan aanpassen omdat het je een goed gevoel geeft en je hoofd vrijer wordt, niet omdat het van jezelf MOET.  

TOEPASSEN
Je hoeft voor mindfulness geen cursus te volgen. Als je gemotiveerd bent ga je gewoon op internet tips achterhalen en een plannetje maken hoe je het blijvend kan gaan toepassen in je leefstijl. 

Ik vind het belangrijk dat je leert om meer te genieten, daarna kun je pas blijvend bezig gaan met serieus afslanken. Of ga direct aan de slag met beiden, maar leg de lat niet te hoog. Geef het afvallen de tijd. 

Ben je benieuwd naar een (gratis) STAPPENPLAN? Stuur me een mailtje! 

 

Lees ook:

Tips om op je ideale gewicht te blijven >>

The power of interval training >>

Afvallen met tips van je personal trainer >>

reactie plaatsen

Spotlight trainers

Meer

Personal-Trainer.nl maakt gebruik van cookies. Meer informatie Sluiten