Loading

Blog

blog image

Feit of Fabel? Van elke workout in de fitness wordt je gespierder/ strakker.

13 September, 2014 - 11:52

FABEL

Het is een feit dat je door middel van een workout je lichaam traint.Je kunt het lichaam op diverse manieren trainen, zo kun je het lichaamsuithoudingsvermogen of de lichaamsspierkracht trainen.

Beide trainingswijzen vragen om een andere training aanpak, waar vaak alleen de Personal Trainer adviezen over kan geven. Welke trainingswijze je ook toepast voor jouw persoonlijke doelstelling, de vraag is: word je altijd gespierder van een training? Het antwoord daarop is: nee. Je wordt niet altijd gespierder van een training, of beter gezegd na elke training ben je niet altijd een beetje sterker.Het resultaat heeft namelijk samenhang met een aantal factoren, namelijk de:

  • Arbeidsintensiteit
  • Rustintensiteit tijdens de training/ hersteltijd
  • Voeding

Als de bovenstaande factoren niet op elkaar afgestemd zijn, kan dit leiden tot het risico dat je niet sterker of strakker wordt, maar juist alleen maar zwakker.


Supercompensatie

Waar heeft dit mee te maken en kun je dit effect vermijden?
Dit alles heeft te maken met de supercompensatie van het lichaam.

Supercompensatie wil zeggen dat de trainingsarbeid en het herstel geheel op elkaar afgesteld dienen te zijn.
Als er supercompensatie plaatsvindt, zal de lichaamsspierconditie en/of lichaamsspierkracht verbeteren.
Is de hersteltijd te lang voor de spier, zullen de effecten van de training verdwijnen en het niveau van de spier gelijk blijven of zelfs verminderen.
Is de hersteltijd te kort voor de spier?
Dan ontstaat er overtraining met blessures als gevolg.

Conclusie: zaak is om alle factoren goed in kaart te brengen en je training daarop in te richten.
Alleen dan behaal je de grootste resultaten.

                  Supercompensatie                                             Overtraining


Lees meer: www.personaltrainingbeyou.nl

reactie plaatsen

Personal-Trainer.nl maakt gebruik van cookies. Meer informatie Sluiten