Loading

Blog

blog image

Dit moet je weten over sportbeha’s

02 September, 2014 - 18:17

Behoor jij tot de 80 procent vrouwen die de verkeerde maat draagt?

Het laatste waar je aan wilt denken tijdens een zware workout is het wilde gedrag van je borsten. Hoe enthousiast en fanatiek jij ook bent, die twinset moet netjes op z’n plek blijven. Gelukkig kan het dragen van een sportbeha hierbij helpen. Maar hoe weet je welke sportbeha voor jou geschikt is en hoe kom je achter jouw juiste maat?

Is een speciale sportbeha echt nodig voor tijdens het sporten?
Sportbeha’s zijn ontworpen om extra comfort en ondersteuning te bieden aan de borsten. Borsten bestaan voornamelijk uit vet- en klierweefsel. Wanneer borsten te veel bewegen, kan er beschadiging aan het weefsel ontstaan. Deze beschadigingen kunnen leiden tot striae (scheurtjes in de huid) of een verslapping van de borsten. Wil je dit voorkomen, dan is een sportbeha aan te raden. Andere voordelen van het dragen van een sportbeha is dat ze doorgaans gemaakt zijn van ademend materiaal en niet van puur katoen (zoals sommige beha’s) dat zweet absorbeert. Daarnaast heeft een sportbeha vaak dikkere bandjes die minder snel in de huid gaan zitten en ook is het fijn dat er geen haakjes aan de achterkant zitten zodat je tijdens je workout op de grond geen last hebt! Tot slot is het afhankelijk van je cupmaat en de intensiteit van de sport die je beoefent, of een sportbeha jou veel te bieden heeft. 

Waar moet je op letten bij het kopen van een sportbeha ?
De sportbeha die voor jou geschikt is, hangt onder andere af van de sport die je wilt beoefenen. Met een sport zoals yoga, die relatief minder intens is, heb je al snel genoeg aan een eenvoudiger sportbeha. Ga je echter hardlopen of bootcampen, dan kun je maar beter een sportbeha dragen die speciaal daarvoor ontworpen is (lees: een beha die extra ondersteuning biedt en alles netjes op z’n plek houdt).

Hoe weet je of je de juiste maat draagt?
Volgens Helen Bouher, vice president of Nike Women’s Apparel en designer Amy Charlton draagt 80 procent van de vrouwen een verkeerde behamaat. Het blijkt dus zo makkelijk nog niet om jezelf in de juiste maat te hijsen.Lees hieronder hoe je het beste zelf je behamaat kunt opmeten.
  

Pre-workout
Drie oefeningen die je kunt doen om te kijken of je de juiste maat beha draagt (let op: de miniworkout begint al in het pashokje).
 1. 3 x squats. Door te springen kun je kijken of je borsten hun eigen route afleggen of dat ze netjes met je bovenlichaam meebewegen.
 2. Twist van je bovenlichaam. Door te draaien met je bovenlichaam, ofwel door naar rechts en links te bewegen, kun je kijken of ‘the girls’ goed blijven zitten aan de zijkanten.
 3. Vooroverbuigen. Zo kun je controleren of zeer uitvallen of netjes blijven zitten.
Blijft alles op z'n plek? Dan heb je de juiste bh-maat te pakken! Extra tip: de band moet goed aansluiten, maar je moet er nog wel twee vingers onder kunnen doen. De beha moet niet zo strak zitten dat je amper kunt ademhalen, maar wel zo strak dat hij niet verschuift.

 

Lees ook:

Hardloopschoenen kopen? Hier moet je op letten! >>

Sample sale sportkleding van ea7, Joop en Emporio armani >>

reactie plaatsen

Spotlight trainers

Meer

Personal-Trainer.nl maakt gebruik van cookies. Meer informatie Sluiten