Loading

Blog

blog image

De 7 ideale Marketing stappen uit de ALS Ice Bucket Challenge

27 August, 2014 - 08:39

De ALS Ice Bucket Challenge laat heel duidelijk de kracht van social media zien als het gaat om de invloed van cause marketing op landelijk niveau. Deze marketingcampagne bestond uit een perfecte storm op social media in combinatie met liefdadigheid van zowel beroemdheden als onbekenden. Tijdens de warme en natte zomer had het virale effect van deze marketingcampagne de kracht van een orkaan.

De ALS Ice Bucket Challenge laat zien hoe social media kan worden gecontroleerd, gestuurd en dingen voor elkaar krijgt voor het goede doel. Volgens Facebook hebben in de periode tussen 1 juni en 17 augustus ruim 28 miljoen mensen deelgenomen aan de conversatie over de Ice Bucket Challenge. Denk daarbij aan het plaatsen van berichten over deze uitdaging, het reageren op berichten of het liken ervan. Daarnaast zijn er in deze periode 2,4 miljoen video’s gedeeld die gerelateerd waren aan deze uitdaging. 

 

Zelfs als we nooit meer zo’n social media storm als deze zullen zien, kun je als marketing professional een aantal belangrijke lessen uit de ALS Ice Bucket Challenge leren. 

 

1.Zorg voor een goede timing

De Ice Bucket Challenge startte in juni en bereikte een piek in augustus. De timing was perfect. Het bood een mooie feel-good tegenhanger tegen het geweld in het Midden Oosten dat de afgelopen tijd het nieuws domineerde.

 

De zomer is een populaire vakantieperiode waardoor veel mensen een wat rustiger werkschema hebben. Scholen zijn dicht en ’s avonds is het langer licht. Dit zorgde ervoor dat mensen gemakkelijk mee konden doen aan deze uitdaging . Maar ook de aard van de actie sloot naadloos aan op de timing. In de winter zou een emmer met ijskoud water niet aangeslagen zijn. Op wellicht een paar deelnemers na die er een longontsteking voor over hebben.

 

2.Maak het persoonlijk

Het idee zelf – kieper een emmer ijskoud water over je hoofd om aandacht te vragen voor een goed doel – begon niet als een campagne om ALS bekendheid te geven. Het kwam door voormalig honkbalspeler en ALS patiënt Pete Frates dat deze uitdaging een gezicht kreeg. Hij zette zijn sociale netwerk en betrokken vriendenkring in om de Ice Bucket Challenge te verspreiden.

 

3.Betrek er beroemdheden bij

Pas toen een aantal nationale bekendheden en sporters deelnamen aan de uitdaging, kwam er schot in de zaak en ging de campagne viral.  

 

Het grote netwerk van de beroemdheden zorgde voor een explosieve groei in aantal deelnemers. Niet alleen lokaal, maar door de hele VS. Zowel A-sterren als minder bekende mensen deden mee en zorgden ervoor dat deze campagne zich als een lopend vuur verspreidde.  En natuurlijk kon het ook geen kwaad dat een man als Bill Gates hierbij betrokken raakte.

 

4.KISS

Keep It Simple Stupid, oftewel KISS, is het bekende principe dat eenvoud vaak voor meer succes zorgt. In de ALS Ice Bucket Challenge zijn de regels eenvoudig. Accepteer de uitdaging en gooi een emmer ijswater over je hoofd, of doneer aan stichting ALS. Iedereen die de uitdaging aangaat wijst iemand aan die daarna de uitdaging aan moet gaan. De gebruikte hashtags, bestaande uit drie of vier woorden (#IceBucketChallenge, #ALSIceBucketChallenge), maakten de actie gemakkelijk te onthouden en te delen.

 

5.Betrek de geloofwaardigheid en sociale status van deelnemers

De tekst ‘ik wed dat je het toch niet doet’ voegde een speels element toe aan deze marketing campagne. Angst om in het openbaar af te gaan zorgde voor veel deelnemers aan deze uitdaging. 

Bovendien, wie kan deze uitdaging, voor een goed doel, nou weigeren? Nu de uitdaging zoveel bekendheid heeft is het een zaak van trots en status om uitgedaagd te worden, waardoor het aantal deelnemers alleen maar meer stijgt.

 

6.Focus op het doel

Natuurlijk was er ook kritiek op deze marketingcampagne. Zo werd gezegd dat deelnemers aan deze campagne alleen zichzelf in de belangstelling wilden zetten. Maar uiteindelijk is het het goede doel dat van deze actie profiteert. De ALS stichting heeft honderdduizenden nieuwe en potentiele donors binnengehaald. In de periode van 29 juni tot 21 augustus is er 41,8 miljoen dollar gedoneerd aan de ALS stichting, vergeleken met 2,1 miljoen dollar in dezelfde periode vorig jaar. Hierdoor, en dankzij de wereldwijde aandacht is de ALS stichting een stap dichter bij het ontwikkelen van een medicijn tegen ALS, dat in de VS ook wel bekend staat als de ziekte van Lou Gehrig.

 

7.Reputatie is belangrijk

De reputatie van een bedrijf of merk is de sleutel tot het succes van een virale marketing campagne. Bovendien moet het management team in staat zijn om dagen of weken van lokale en nationale media aandacht aan te kunnen. Door van te voren een pro-actieve PR strategie en een goed doordacht communicatieplan op te stellen, kunnen bedrijven hun merk in stand houden en optimaal profiteren van alle aandacht. 

Todd William, oprichter en CEO van Reputation Rhino, een online reputatie management en marketing adviesbureau uit New York, legt uit: “Als je als bedrijf betrokken bent bij zowel de maatschappij als bij liefdadigheidsinstellingen kan dit een positieve impact hebben op de reputatie van het bedrijf. Zowel intern als extern. Belangrijk is wel dat het complete bedrijf zijn betrokkenheid toont, van de directie tot het uitvoerend personeel.

 

 

Lees ook:

In een paar stappen een geslaagde marketing campagne voor pesonal trainers >>

Hoe kies je de personal trainer die bij je past? >>

Hoe maak je als personal trainer optimaal gebruik van social media >>

reactie plaatsen

Spotlight trainers

Meer

Personal-Trainer.nl maakt gebruik van cookies. Meer informatie Sluiten