Loading

Blog

blog image

Kickboks Fit's HIIT trainingsmethode : gewicht verliezen

25 August, 2014 - 13:09

HIIT (High Intensity Interval Training) is eigenlijk net zo als seks: kort, intensief, plezierig en zorgt voor een hoge hartslag. 

Wat is HIIT ?                                                                                                                                                       

Een HIIT training gaat als volgt: allereerst zorg je er voor een goede warming-up.                                                      
Zodra je lichaam opgewarmd is kan je beginnen. Er zijn vele manieren om een HIIT training uit te voeren, hier geef ik wat voorbeelden van een HIIT training:                                                                                                

Begin met een interval waarbij je versnelt naar 80-90 procent van je maximale vermogen.(hoge intensiteit), dit kan sprinten, snelle boks combinaties, snel en hard trappen tegen het trapkussen zijn. Vervolgens heb je één of twee minuten de tijd om je hartslag en ademhaling te laten herstellen. In deze rust periode's laat ik je lage intensiteits oefeningen doen, denk aan squats, lunges, situps ed. Dus oefeningen die meer kracht kosten. Dit proces herhaal je totdat je de 15-20 minuten voltooid hebt.

HIIT gebruiken om af te vallen of om je conditie te verbeteren.

De HIIT trainingsmethode wordt voornamelijk gebruikt om af te vallen, het principe van  afvallen is eigenlijk heel simpel: Je lichaam moet meer energie verbranden dan dat het binnen krijgt. HIIT kan je helpen bij het verhogen van je energieverbranding.

Met lange cardiosessies van meer dan een uur spreek je voornamelijk de vetreserves aan. Als de inspanning zwaarder worden dan verschuift de primaire energiebron van vetten naar glucose. Nu zal je denken dat langsessies op een fiets of crosstrainer toch het meest effectief zijn voor de vetverbranding. 

Uit onderzoek blijkt echter dat een training op een hoge intensiteit effectiever kan zijn voor de vetverbranding , als je periodes van zware en lichte inspanning afwisselt 

De reden hiervoor is dat de naverbranding van een HIIT training velen malen hoger is dan een training op lage intensiteit Na een aantal dagen is er in totaal meer vet verband met de HIIT methode in vergelijking met de langdurige cardiosessies. Verder zorgt een HIIT training voor een verhoogde verbranding van de vetcellen. Daarnaast activeert een HIIT-training beide soorten spierweefsels: Type 1 en type 2 spierweefsel. Hiermee train je tegelijk je uithoudingsvermogen en je kracht!

 

Dus gewicht verliezen, fitter, sterker en gezonder worden : HIIT is the way to go !

 

Wim Smit

 

Lees ook

6 fitness mythes die elke personal trainer en fitness fanaat moet kennen >>

8 algemene fitness tips die iedere sporter zou moeten weten >>

Waarom spiegels in de sportschool jou helpen om blessures te voorkomen >>

reactie plaatsen

Spotlight trainers

Meer

Personal-Trainer.nl maakt gebruik van cookies. Meer informatie Sluiten