Loading

Blog

blog image

Welk type yoga past het best bij jou?

18 August, 2014 - 16:42

 

Yoga is al een aantal jaren populair en steeds meer mensen zweren bij yoga of voegen bepaalde yoga oefeningen toe aan hun wekelijkse sportroutine. Maar er zijn verschillende type yoga te beoefenen met elk hun eigen voordelen. Als je ook graag wilt beginnen met yoga, maar niet goed weet welke vormen er zijn en of dit ook bij jou past, lees dan eerst dit artikel door.

 

Hatha Yoga

Dit is één van de meest populaire yoga vormen. Hier oefen je vooral het verbeteren van je lichaamshouding en doe je ademhalingstechnieken tussen door. De ha van Hatha staat voor zon en tha voor maan. De zon staat voor actie terwijl de maan voor verinnerlijking staat. Door je te concentreren en je adem naar bepaalde punten in je lichaam te verplaatsen zou je daar bewustzijn brengen. Hatha yoga is zeer rustig (bijna mediterend) en daarom perfect om stress te verminderen.

 

Vinyasa Flow Yoga

Met deze yoga vorm ben je veel meer in beweging, waarbij de houdingen die je aanneemt telkens vloeiend in elkaar overgaan op het ritme van je adem. De alom bekende zonnegroet is een steeds terugkerend onderdeel en wordt gebruikt als een soort verbinding tussen verschillende houdingen. Vinyasa flow yoga is een stuk inspannender en vooral gericht op innerlijke kracht en het verbeteren van je concentratie en uithoudingsvermogen.

 

Ashtanga Yoga

Deze vorm van yoga lijkt een beetje op Vinyasa Flow Yoga alleen het grote verschil is dat je steeds dezelfde houdingen uitvoert. Want ook de zonnegroet komt steeds terug om de verschillende houdingen met elkaar te verbindingen en is je ademhaling erg belangrijk. Tijdens het uitademen stuur je energie naar bepaalde plekken in je lichaam die je vasthoudt door je spieren daar aan te spannen.

 

Yin Yoga

De houdingen die je aanneemt bij het beoefenen van Yin Yoga houdt je langer vast dan bij andere yoga vormen. De posities die je aanneemt zijn vooral bedoeld op het versterken en versoepelen van bindweefsel en gewrichten. Er worden dieperliggende spieren gerekt en maken het bekkengebied los. Eén houding kan zo drie tot vijf minuten duren.

 

Kundalini Yoga

Kundalini Yoga is een hele krachtige vorm waarin veel wordt bewogen. Dit is bedoeld om energie op te wekken tussen de verschillende chakra’s in je lichaam. De lichaamsoefeningen die je doet in combinatie met verschillende ademhalingstechnieken zorgen er voor dat het energiecentra in je lichaam beter met elkaar wordt verbonden en je concentratie verhoogt. Kundalini Yoga komt voor uit de tantra, wat als uitgangspunt heeft dat alles met elkaar verbonden is. De positieve effecten van deze yoga is ontspanning, vitaliteit en alertheid.

 

Bikram Yoga

Bij Bikram Yoga is warmte erg belangrijk. De 26 oefeningen die je tweemaal achter elkaar uitvoert doe je in een ruimte waar de temperatuur tussen de 34 en 40 graden is. De warmte zorgt er voor dat je lichaam flexibeler wordt, hierdoor wordt de kans op blessures verminderd. Het doel is om leniger en krachtiger te worden.

Wij zijn benieuwd of onze bezoekers ook yoga oefeningen meenemen in hun wekelijkse sportroutine of juist helemaal niet van yoga houden en waarom niet. Laat een reactie achter met jouw mening en ervaringen.

 

reactie plaatsen

Spotlight trainers

Meer

Personal-Trainer.nl maakt gebruik van cookies. Meer informatie Sluiten