Loading

Blog

blog image

Ongebrande noten, de favoriete snack van personal trainers

27 June, 2014 - 15:05


Eerder hebben we al eens een artikel geschreven over gezonde snacks en zelfs hoe je verantwoord kan snacken tijdens het WK. Maar daar kwam niet mijn favoriete snack in voor, die verdient een eigen artikel. Ongebrande noten zijn namelijk erg gezond, je kan ermee variëren, lekker en zitten vol met gezonde en belangrijke voedingsstoffen. Als je op zoek bent naar een gezonde, lekkere snack die je kan eten zonder je schuldig te hoeven voelen, lees dit artikel dan dat vol staat met informatie over ongebrande noten.

Het verschil tussen gebrande en ongebrande noten

Het belangrijkste verschil is dat ongebrande noten rauw zijn en alle voedingsstoffen bevatten die er van nature inzitten. Zodra noten worden behandeld of worden gebrand dan verliezen ze de meeste voedingsstoffen door dat proces. Dat komt omdat de temperatuur te hoog is voor de aanwezige voedingsstoffen. Het branden van noten is niet meer en niet minder dan het frituren van de noten in olie. We weten allemaal hoe lekker frituur kan zijn, maar ook hoe ongezond het is. Noten die ongezouten worden verkocht zijn vaak wel gebrand, ze zijn dan alleen niet gezouten tijdens dit proces. Noten die altijd ongebrand worden verkocht zijn walnoten en paranoten. 

Bestel je gezonde ongebrande noten hier

 

Waarom zijn noten dan zo gezond?
Ongebrande noten zijn een bron van onverzadigde vetten, ze bestaan hier 80 tot 90% uit. Een ezelsbruggetje: onverzadigde vetten begint met de o van oké en verzadigde vetten begint met de v van verkeerd. Zo weet je welke vetten er wel goed zijn voor je lichaam en welke niet. Daarnaast bevatten ongebrande noten ook eiwitten, vitamines en mineralen. Zoals magnesium, zink, kalium, calcium, ijzer en selenium. Onverzadigde vetten helpen het cholesterol gehalte te verlagen waardoor je de kans op hart- en vaatziektes verminderd. Voor vegetariërs of mensen die weinig vlees eten zijn noten dan ook een goede toevoeging aan hun dagelijkse voeding. Dat ongebrande noten een bron zijn van belangrijke voedingsstoffen betekent niet dat je de hele dag door noten kan eten. Een handje per dag is ongeveer de juiste hoeveelheid die je nodig hebt. Hierin kan je natuurlijk best afwisselen. Bij het ontbijt bijvoorbeeld wat walnoten eten zorgt dat je een lichaam een gezonde start maakt van de dag met voldoende energie om de ochtend door te komen. 

 

Heerlijke ongebrande noten
Zoals we net aangaven worden walnoten en paranoten alleen ongebrand verkocht, dus deze kan je eten. Maar er zijn nog meer ongebrande noten zoals:

  • Amandelen
  • Cashewnoten
  • Hazelnoten
  • Macadamia noten
  • Pistachenoten

Varieer met de verschillende noten of kijk bij (natuur)winkels welke ongebrande noten ze nog meer hebben. Voeg ze toe aan je ontbijt, salade (voor een lekkere bite) of als avondsnack. Ze bevatten belangrijke stoffen die je lichaam nodig heeft voor een beter hormoonsysteem, functioneren van de hersenen en als bescherming van je organen.

Bestel je gezonde ongebrande noten hier

 

 

 

 

reactie plaatsen

Spotlight trainers

Meer

Personal-Trainer.nl maakt gebruik van cookies. Meer informatie Sluiten