Loading

Blog

blog image

Sportletsel; zorg dat je het voorkomt!

02 May, 2014 - 12:11

Sportletsel, zorg dat je het voorkomt!

 

Een wedstrijdje sporten vormt wekelijks voor talloze liefhebbers dè ontspanning na een weekje hard werken. Toch blijkt het voor velen niet zo ontspannen te zijn concluderen diverse onderzoeken getuige het feit dat er alleen al vanuit voetbal meer dan 50.000 (!) spelers door voetballetsel jaarlijks terecht komen bij de spoedeisende hulp. Circa 1/3 daarvan krijgt een verlengend bezoek ten gevolge van een ziekenhuisopname voor zijn kiezen…

De gevolgen zijn vaak enorm, zowel op korte termijn als ook op langere termijn. De ellende die het ontstane letsel met zich meebrengt, beperkt zich vaak niet alleen tot fysiek ongemak, maar kent zeer zeker vaak ook financiële gevolgen.

Onvoorstelbaar derhalve dat we toch wekelijks moeten aanschouwen dat vele sporters geen fatsoenlijke warming-up en regelmatige training uitvoeren om veel ongemak te kunnen voorkomen. Regelmatige spierverstevigende training om het lichaam belastbaar te houden en minder kwetsbaar te laten zijn, is feitelijk voor alle recreatieve sporters een basisvereiste. Getrainde spieren zijn immers beter in staat om fysieke ellende te voorkomen want het moge duidelijk zijn dat door het bij veel sporten onvermijdelijke lichamelijke contact enerzijds en de diverse niet alledaagse voor het lichaam belastende bewegingen vanuit de beoefende sport anderzijds, blessures voortdurend op de loer liggen. En dat zeker in een tijd waarin beweging sowieso al niet meer vanzelfsprekend is getuige het feit dat men gemiddeld op een werkdag ruim 7 uur zittend ‘actief’  is en er veelal sprake is van een inactieve levensstijl.

Wanneer aan deze spierverstevigende training facetten als coördinatie, balans en stabiliteit worden toegevoegd en men een goede warming-up voorafgaand aan een sportwedstrijd in acht neemt, kan al veel ellende voorkomen worden en is een lange blessurevrije sportcarrière een stuk aannemelijker!

Tijd hoeft daarin zeker geen belemmering te zijn omdat een effectieve functionele krachttraining niet langer dan slechts een half uurtje per week (!) hoeft te duren. Wees alert dus en geef je kostbaarste bezit die aandacht die het verdient, zodat je hopelijk tot in lengte van dagen mag blijven sporten en, nog belangrijker, gebruik mag blijven maken van een klachtenvrij lichaam.

Choose wisely!!

 

Leo Pelt

Personal Trainer Fit & More

www.fitandmore.nl

 

Lees ook:

Maag- en darmklachten tijdens jou workout?!

Wat is er mis met mijn darmen?!

Pas op: Voedingssupplementen, doe het goed! >>

reactie plaatsen

Spotlight trainers

Meer

Personal-Trainer.nl maakt gebruik van cookies. Meer informatie Sluiten