Loading

Blog

blog image

Effectief trainen met een intervalschema

29 April, 2014 - 06:51

Even een sprintje trekken voor de trein te zwaar? Neem je liever de lift in plaats van de trap omdat je anders tien minuten nodig hebt om bij te komen? Pak je de auto omdat vijf minuten fietsen naar de supermarkt te zwaar is? Tijd om dan aan je conditie te werken! Een snelle en effectieve manier om aan je conditie te werken is een intervaltraining te volgen. Een intervaltraining is een methode waarbij je traint op een zeer hoog inspanningsniveau en dit afwisselt met trainingen op een gemiddeld inspanningsniveau. De afwisseling zorgt ervoor dat je extra geprikkeld wordt wat je uithoudingsvermogen en conditie verbetert.

Voordelen van intervaltraining

Wanneer je je grenzen niet regelmatig verlegt in je trainingen dan zal je minder snel vooruitgang boeken en wordt het moeilijker je doelen te behalen. Met intervaltraining zorg je voor een leuke afwisselende training tussen je normale trainingssessies door. Naast dat het je conditie verbetert, train je ook je uithoudingsvermogen ermee, verbrand je er sneller vet door en verbeter je je VO2max.

 

Vo2max staat voor de maximale capaciteit die je lichaam heeft om zuurstof te transporteren en te gebruiken. Het is het maximale volume zuurstof dat je lichaam kan gebruiken per minuut. Het wordt berekent door je longcapaciteit en je hartminuutvolume. Er kan zo op een erg nauwkeurige manier je cardiofitheid berekent worden.

High Intensity Interval Training

Eén van de nieuwste intervaltrainingen is High Intensity Interval Training (HIIT) waarbij je jezelf tot het maximale inzet en vervolgens je lichaam weer in een ruststand brengt. Belangrijk is om een hartslagmeter te hebben wanneer je begint aan een HIIT training. Bij een HIIT training ren je op maximale snelheid voor 20 tot 30 seconden, rust daarna twee tot vier minuten op een normaal tempo totdat je hartslag weer 120 tot 130 slagen per minuut is. Vervolgens kun je dan weer op maximale snelheid gaan. Je rust nemen is zeer belangrijk tijdens een intervaltraining, omdat je anders niet het effect krijgt wat je wilt van de training. Het is belangrijk dat je een intervaltraining niet als aanvulling doet op je normale trainingssessies, plan dit echt in als een op zichzelf staande training. Met HIIT daag je jezelf weer uit en verleg je je grenzen. Zo bereik je sneller en effectiever je doelen. 

 

Wanneer je begint met intervaltrainingen als beginnende sporter is het raadzaam om tussendoor twee dagen rust te houden. Meer ervaren sporters kunnen het vaker in de week doen, blijf goed naar je lichaam luisteren om blessures te voorkomen. Doe de HIIT intervaltraining in zes tot acht sessies per keer. Veel succes!
 

 

 

reactie plaatsen

Spotlight trainers

Meer

Personal-Trainer.nl maakt gebruik van cookies. Meer informatie Sluiten