Loading

Blog

blog image

Kuiten, hoe te trainen?

21 April, 2014 - 19:04

De kuiten, toch wel een deel van het lichaam wat bij de meeste mensen een stuk achterblijft.

Maar hoe train je ze dan?

Om daar achter te komen moeten we kijken naar de anatomie en functie van de kuiten [ondergedeeld in de Gastrocnemius en de Soleus]. De functie van de Gastrocnemius is flexie in het kniegewricht, plantairflexie [neerwaartse strekking van de voet] en supinatie van de voet in het enkelgewricht. De functie van de Soleus is plantairflexie van de voet in het enkelgewricht. Hoewel de Soleus onder de Gastrocnemius ligt is deze nog steeds te zien en zeer belangrijk om te trainen om de omvang en kracht van de kuiten toe te laten nemen.

Om ze beide goed te laten groeien is het belangrijk om te kijken welk type spiervezels te hebben. Om het even makkelijk te houden delen we deze in in 2 types, Type 1, die efficiënter gebruikt worden op de langere duur [meer herhalingen]. En type 2 spiervezels die efficiënter zijn met kortere krachtinspanningen [lager aantal herhalingen]. De Soleus bestaat voornamelijk uit type 1 spiervezels en reageren dus beter op een langere ""time under tension"" [inspanningstijd]. De Gastrocnemius bestaat uit een mix van beide types en zal dus reageren op zowel een korte als een lange time under tension.

Conclusie:

Om de kuiten goed te laten groeien is het van belang te concentreren op een hoger aantal herhalingen en dus een langere time under tension met afwisselend een aantal krachtsets erbij.

reactie plaatsen

Spotlight trainers

Meer

Personal-Trainer.nl maakt gebruik van cookies. Meer informatie Sluiten